E-learning trends en ontwikkelingen (gastcollege postbachelor opleiding)

Vanavond mocht ik weer een interactief gastcollege over e-learning trends verzorgen, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +.

Ik had deelnemers weer gevraagd ter voorbereiding een korte inleidende video over trends te bekijken, en een korte test hierover te maken. Bij die test heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van open vragen. Deelnemers ontvangen dan na het maken van de tes,t het antwoord dat ik gegeven zou hebben op de vraag.

Ik ben de bijeenkomst zelf begonnen met de volgende opdracht ter activering van voorkennis over trends opt het gebied van e-learning:

Jouw directeur vraagt je een presentatie te verzorgen voor de Raad van Bestuur over de meest relevante trends op het gebied van e-learning?
Welke drie trends mogen hier niet in ontbreken?

Veel van de trends die ik behandel, werden door de deelnemers gezamenlijk al genoemd.

Daarna heb ik aangegeven dat e-learning zich in 20 jaar tijd heeft ontwikkeld van online leerstof (met veel e-reading) naar een breed scala aan toepassingen. In feite is dat de eerste trend. Daarnaast heb ik o.a. als inleiding aangegeven dat technologie nog nooit heeft geleid tot een revolutie op het gebied van leren, opleiden en onderwijs, en dat we kritisch moeten zijn op allerlei hypes. Deelnemers vroegen zich af of internettechnologie in het algemeen niet tot nieuwe vormen van leren heeft geleid.

Ik ben in deze inleiding ook ingegaan op de resultaten van de test die men thuis heeft gemaakt.

Vervolgens heb ik een selectie uit de volgende trends, afgewisseld door opdrachten en een quiz, meer en minder uitgebreid besproken (waarbij ik ook heb benadrukt dat sommige trends sterker voorkomen binnen onderwijs of juist op het gebied van L&D).

  • Artificiële (kunstmatige) intelligentie (inclusief spraakherkenning en -aansturing)
  • Learning analytics
  • Meer flexibel leren, ‘personalisering’
  • Technologie faciliteert en ‘enabled’ zelfgestuurd leren
  • Microlearning
  • Performance support (zeer langdurige trend)
  • xAPI
  • Social learning
  • Seamless learning
  • Do It Yourself
  • AR en VR
  • Online video (ook 360 graden)
  • Podcast (terug van weggeweest)
  • Virtual classroom
  • Open education (o.a. MOOCs en afgeleiden)
  • Online proctoring
  • Gamification
  • Het LMS is net als Mark Twain (het overleden ervan is al vaak voorspeld; niet aan toe gekomen; digitale leeromgevingen zijn in ontwikkeling, denk ook aan de opkomst van LXP’s)
  • Decentralisatie van leren
  • Blockchain technologie

Deze lijst is trouwens niet volledig.

Hierbij valt op dat er ten opzichte van 2019 geen nieuwe trends zijn bijgekomen. Wel is binnen trends sprake van nuanceringen en accentverschillen. Het is niet onwaarschijnlijk dat toenemende rekenkracht, grotere snelheden (5G) en krachtiger apparaten (bijvoorbeeld op het gebied van VR) zullen leiden tot nieuwe e-learning toepassingen en trends.

Ik wilde de bijeenkomst afsluiten met een exit-ticket:

Vat de essentie van vanavond samen (zou je nu bijv. andere trends aan de Raad van Bestuur presenteren?)

Hieronder vind je mijn slides:

Nota bene;

Op dit moment vindt in Las Vegas de CES. Hier vind je alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van consumentenelektronica. In onderstaande video kijkt Elliot Masie naar deze ontwikkelingen, met een schuin oog naar leren en ontwikkelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Beste Wilfred,
    Bedankt voor dit artikel. Als opleider bij Opleidingsinstituut LOC ben ik altijd bezig om te kijken hoe ik opleidingen beter en effectiever kan maken. Omdat wij veelal opleidingen op het gebied van coaching en begeleiding hebben is het voor ons een uitdaging om de voordelen van digitaal werken te implementeren binnen de opleidingen. Is het ook mogelijk om jou in de toekomst te benaderen wanneer we gebruik zouden willen maken van jouw expertise? Met vriendelijke groet, Ingrid de Jong, opleidingsinstituut LOC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.