Eerste digitale versie tijdschrift OnderwijsInnovatie verschenen

Ik ben al vele jaren geabonneerd op het papieren tijdschrift OnderwijsInnovatie van de Open Universiteit (OU). De papieren uitgave is na twintig jaar gestopt. Maar vandaag is de eerste editie van de digitale versie verschenen.

Toen ik OU-medewerker was, heb ik een aantal keren in OnderwijsInnovatie gepubliceerd. Volgens mij ontving ik het gratis blad al toen ik nog bij de Universiteit Utrecht werkte. Ik bladerde het tijdschrift altijd door, en las het selectief. Vervolgens belandde het tijdschrift bij het oud papier.

Ik kan me dan ook voorstellen dat de OU het medium wil handhaven, maar dat men de vorm heeft veranderd. Een dergelijk tijdschrift is geen studiemateriaal dat je het beste op papier kunt bestuderen (zoals een boek). Deze tijdschriften lees je volgens mij selectief. Vergelijkbaar met krantenartikelen. Ik lees artikelen uit kranten en tijdschriften bijvoorkeur ook via Blendle. De Correspondent lees ik ook online. Ook kun je dankzij de digitalisering bestaande video’s en animaties in de bijdragen integreren.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een gratis tijdschrift een forse kostenpost is, terwijl je met een goedkoper online medium hetzelfde doel kunt bereiken (informatie over onderwijsontwikkelingen  dissemineren).

De eerste editie van de digitale versie van OnderwijsInnovatie bestaat uit een aantal bijdragen, zoals:

  • Docent maakt het verschil bij overgang mbo naar hbo (o.a. over het vergroten van studieverbondenheid).
  • De rol van formatief toetsen bij betekenisvol leren.
  • Sociaal leren van leraren faciliteren met het dimensie interview (het dimensie interview als bruikbaar instrument om de sociale configuratie van de groep in beeld te brengen wat kan leiden tot een positieve impuls voor de professionele ontwikkeling van de deelnemers).
  • Groene ICT: een programma dat de negatieve milieueffecten van ict wil minimaliseren en steeds meer voet aan de grond krijgt in ict-curricula.
  • Virtual Reality als leermiddel bij stresssituaties in de zorg.
  • Studentontwikkeling vraagt om een krachtige leeromgeving (over de persoonlijke ontwikkeling van hbo-studenten en de relatie tussen feedback op gedrag en de diepte van reflecties in een krachtige leeromgeving).
  • Het herontwerp van een minor via evidence based learning waarna de studieresultaten significant stegen.

Mijn eerste indruk:

  • De artikelen zijn mooi opgemaakt.
  • Je krijgt eerst een uitgebreide introductie te lezen, waarna je kunt besluiten om het volledige artikel te lezen.
  • De kolommen zijn redelijk breed. Die zouden smaller mogen, al moet je dan vaker scrollen.
  • Artikelen bevatten ook afbeeldingen, video’s en soms hyperlinks naar relevante documenten.
  • Het navigeren tussen artikelen gaat ook intuïtief.
  • Op de tablet is de eerste editie ook goed te lezen.
  • Ik heb wel de indruk dat de langere artikelen uit het papieren tijdschrift nu ontbreken.

Ook een gratis abonnement nemen? Je ontvangt dan een mail als een editie is verschenen.

Disclaimer: ik ben werknemer geweest van de OU. Op dit moment is de OU een van mnijn opdrachtgevers. De opdracht staat los van het tijdschrift OnderwijsInnovatie. Deze bijdrage heb ik op eigen initiatief geschreven. De aanleiding vormde de aankondiging die ik als abonnee ontving.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Bedankt voor je reactie!
    Dit is inderdaad een functie die de redactie van OnderwijsInnovatie ook graag wenst, maar helaas nog in ontwikkeling is. Zodra dit mogelijk is, gaan we dit zeker toepassen.

    En Ruben, leuk dat je er een blog over hebt geschreven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.