Flipped classroom combineert het beste van beide werelden

Het aantrekkelijke van het concept van de Flipped Classroom is in feite dat je zo optimaal mogelijk gebruik maakt van het beste dat de digitale en fysieke ‘wereld’ van leren te bieden hebben. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar is het helaas niet.

Marie Beth Herz heeft voor Edutopia een redelijk basic bijdrage geschreven over het concept van de Flipped Classroom. De belangrijkste inzichten en discussiepunten zijn wat mij betreft de volgende:

  • Het gaat bij dit concept niet om online video, maar om ‘leren’. Met andere woorden: hoe kun je een leerarrangement, dat uit verschillende online en face-to-face leeractiviteiten bestaat, zodanig samenstellen dat het leren van lerenden zo goed mogelijk gefaciliteerd wordt? Let daarbij vooral op de didactische kracht van de eigenschappen van de leerfaciliteiten (instructies en actief leren).
  • Het concept van de Flipped Classroom wordt behoorlijk gehypt door bedrijven die proberen op die manier technologie aan onderwijsinstellingen te verkopen. Het gaat echter vooral om didactiek.
  • Dit concept kan niet zonder de docent.
  • Goede instructieve video’s gaan uit van verschillende manieren waarop iets wordt uitgelegd. Goede video’s richten zich ook op het creëren van begrip, niet alleen op het kunnen uitvoeren van een truukje.Van video alleen, leer je vaak niet veel.
  • Het concept kan wel degelijk helpen leren te personaliseren (leren naar behoefte, in eigen tempo, enzovoorts).
  • Zorg er voor dat lerenden niet uren lang naar video’s hoeven te kijken. Dat werkt namelijk niet. Het concept werkt ook niet als lerenden over onvoldoende ICT-faciliteiten beschikken.
  • Aan de Flipped Classroom liggen eigenlijk oude opvattingen over onderwijs ten grondslag.
  • Het concept prikkelt docenten om goed na te denken over didactiek en de samenstelling van leerarrangementen.

De Flipped Classroom is dan ook in feite een -indien goed uitgevoerd- goed doordachte vorm van blended learning waarbij de sterke kanten van online en face-to-face leren met elkaar gecombineerd worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.