Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte leereenheden aanbiedt die lerenden op hun eigen moment kunnen volgen om specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. De bijdrage 9 Microlearning Formats: A Guide For L&D Professionals biedt een handig overzicht van formats voor het ontwerpen van microlearning.
De auteur begint met een definitie en het beschrijven van kenmerken van microlearning. Daarna volgen een aantal voordelen voor lerenden en organisaties. Het gaat daarbij overigens vooral om veronderstelde voordelen, niet om bewezen voordelen. De stellige formuleringen doen anders vermoeden.
Het meest interessante deel van deze bijdrage zijn de formats waarbij de auteur ook voordelen en tips vermeldt. Merk daarbij wel op dat het ook nu gaat om voordelen die niet altijd worden aangetoond door onderzoek. Ook ontbreekt de nuance. Zo zijn lang niet alle vormen van ‘gamification’ leerzaam.
- Micro-lectures zijn korte video’s van 3-5 minuten die specifieke informatie overbrengen. Dit format is handig voor lerenden met een druk werkschema omdat ze de inhoud kunnen bekijken wanneer het hen uitkomt. Door een natuurlijke spreektoon te gebruiken en humor of verhalen toe te voegen, blijft de informatie volgens de auteur beter hangen.
- Interactieve infographics maken complexe informatie toegankelijk door visuele elementen te combineren met interactieve functies zoals ‘hover-effecten’ en klikbare links. Dit helpt lerenden om verbanden te zien en beslissingen te nemen. Voor het beste resultaat moet de informatie duidelijk gelabeld zijn en geschikt voor mobiele apparaten.
- Bij scenario-based learning oefenen lerenden met realistische situaties in een veilige omgeving. Ze kunnen experimenteren zonder echte gevolgen en krijgen direct feedback. Door verschillende keuzemogelijkheden aan te bieden wordt het leren persoonlijker.
- Quizzen en gamification voegen spelelementen toe zoals punten, badges en scoreborden. Dit maakt het leren volgens de samensteller leuker en motiverender. Door verschillende vraagtypen te gebruiken en direct feedback te geven, kunnen lerenden hun voortgang bijhouden.
- Micro-simulaties laten lerenden praktische vaardigheden oefenen in een gecontroleerde omgeving. Dit helpt bij het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen en kritisch denken. De simulaties moeten realistische situaties nabootsen met duidelijke instructies.
- Micro case studies gebruiken praktijkvoorbeelden om theoretische concepten toe te lichten. Door echte situaties te analyseren en oplossingen te bedenken, onthouden lerenden de stof volgens de auteur beter. Discussievragen helpen om de analyse te sturen.
- Sociaal leren en kennisdeling stimuleren samenwerking tussen lerenden via online forums of groepsprojecten. Ze kunnen ervaringen uitwisselen, vragen stellen en feedback geven. Dit creëert een gevoel van verbondenheid en verbetert het begrip van de leerstof. De term ‘social learning’ heeft overigens oorspronkelijk een andere betekenis.
- Checklists en werkinstructies bieden stap-voor-stap begeleiding bij taken. Door heldere taal te gebruiken en visuele ondersteuning toe te voegen, kunnen lerenden efficiënter en nauwkeuriger werken. De instructies moeten zowel digitaal als op papier beschikbaar zijn.
- Video-based microlearning gebruikt korte video’s van 2-5 minuten met beeld, geluid en soms animaties. Dit is vooral geschikt voor mobiel leren. Voor een professioneel resultaat zijn goede audio en ondertiteling belangrijk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie