Heeft het onderwijs onvoldoende geleerd van Covid-19? #oeb21

Onder leiding van oud-Lagerhuis lid Harold Elletson vond weer een Online Educa Debat plaats. De stelling luidde dit keer: This House believes Education has failed to learn the lesson of Covid-19. Tijd voor weer een ronde onderwijs ‘bashen’?

Argumenten voor de stelling (door een student en een docent).

  • Veel lerenden zijn aan hun lot over gelaten.
  • Lerenden moeten veel betalen voor onderwijs. De kwaliteit van dit ‘product’ was onder de maat. Lerenden komen om zich te ontwikkelen en ook om aangenaam te leren. De prijs woog niet op tegen de kwaliteit.
  • Lerenden zijn onvoldoende betrokken bij de vormgeving van het onderwijs.
  • De manier van onderwijs verzorgen heeft geleid tot een grotere kloof tussen lerenden.
  • Het toegepaste onderwijs heeft bijgedragen aan aantasting van het welbevinden.
  • Er was sprake van remote emergency teaching, niet van goed doordacht online leren. Lerenden konden er mee weg komen om in hun pyjama onderwijs te volgen.
  • Er was geen sprake van ‘agency’, keuze en leren.
  • Het hoger onderwijs wil weer terug naar ‘normaal’. Dat bewijst dat ze niets hebben geleerd van de Coronacrisis. Ze denken niet na over een goed doordachte blended aanpak. Denk na over het noodzakelijke onderwijs binnen de huidige samenleving.
  • We hebben de verkeerde lessen geleerd uit Corona-onderwijs.
  • Voor Corona hebben we vooral ‘one size fits all’ onderwijs verzorgd. Dergelijk onderwijs is omstreden. Dankzij internettechnologie kun je heel ander onderwijs realiseren. Je hoeft geen content meer te leveren, maar je kunt lerenden begeleiden. In plaats van digitale content te gebruiken zijn we echter “sage behind the webcam” geworden. Met een gebrek aan interactie. En we konden in onze joggingbroek instructies geven. Emergency remote teaching. Niet meer dan dat.
  • We zijn online proctoring gaan toepassen in plaats van alternatieve vormen van beoordelen bedenken. Terwijl dat juist nodig is.
  • Technology has driven ‘didactics’. Het omgekeerde zou het geval moeten zijn.
  • We zouden geleerd moeten hebben dat frontaal inhoud leveren niet werkt. Dat hebben we niet geleerd.
  • We moeten veel meer open educational resources gebruiken. Maar die les hebben we niet geleerd.
  • We hebben een andere mindset van samenwerken nodig. Op dat terrein is niets geleerd.
  • Leren is intentioneel en vrijwillig. Daar was in Coronatijd geen sprake van.
  • Heeft het onderwijs echt geacteerd op basis van de ervaringen? Nee. En daar gaat het om.

Argumenten tegen de stelling (door Donald Clark en Marc West van Unesco)

  • Studenten klagen “met gezonde benen” (zoals mijn oma zou zeggen).
  • Andere sectoren en de mensen die ziek zijn geworden hebben veel meer te klagen.
  • Covid-19 is ons overkomen, maar heeft wel een impuls gegeven aan online leren.
  • In 2020 zijn de leerresultaten juist verbeterd. Wat is met die arme studenten in hun pyjama gebeurd?
  • Docenten zijn gestart met onderwijsgeven en gestopt met colleges geven. Veel docenten hebben zich aangepast en goed gepresteerd.
  • Online leren kan beter zijn dan face-to-face. Elke lerende zit vooraan.
  • In Engeland zijn 1,3 miljoen laptops uitgedeeld.
  • Het face-to-face leren is in verband met reizen niet groen. Online leren is dat wel.
  • Online leren heeft geleid tot nieuwe vaardigheden. Nieuwe horizons zijn bereikt.
  • Online leren kan de toegankelijkheid van onderwijs juist vergroten
  • We hebben het beste gedaan wat we konden. Docenten hebben hun uiterste best gedaan en verdienen een groot compliment.
  • De oppositie heeft veel verkeerde lessen opgesomd. We hebben er dus wel veel van geleerd.  We stoppen als onderwijs echt niet onze kop in het zand.
  • De pandemie heeft ons geleerd, ondanks alle inspanningen, dat de betreffende aanpak tot negatieve ervaringen heeft geleid. We hebben o.a. geleerd dat het gebruik van ‘ed tech’ geleid heeft tot eenzaam leren.
  • We zijn ons bewust geworden van het belang van onderwijs als publiek goed.
  • We hebben de nachtmerrie van digital surveillance binnen het onderwijs meegemaakt.
  • We hebben gezien dat we lerenden van leerervaringen uitgesloten kan worden door een druk op de ‘mute’ knop.
  • We hebben geleerd hoe belangrijk scholen zijn voor het holistische welbevinden van lerenden. We hebben geleerd dat scholen een kritische infrastructuur zijn.
  • We hebben geleerd hoe belangrijk eigenaarschap is op het gebied van ‘ed tech’. Veel lerenden waren niet verbonden via technologie.
  • Educatieve technologie is kwetsbaar. Mensen en hun bekwaamheden zijn de ruggengraat van het onderwijs. Dat hebben we ook geleerd.
  • We hebben geleerd dat we veel aan diversiteit zijn kwijt geraakt.
  • We hoeven mensen niet meer uit te leggen wat educatieve technologie en online leren is. Dat is ook een les.
  • We weten nog niet of we iets geleerd hebben. Leren impliceert namelijk gedragsverandering op langere termijn.
  • Je ziet dat het Corona-onderwijs in de loop van de twee jaar is veranderd. Daaruit kun je concluderen dat we wel degelijk geleerd hebben.
  • Er is mondiaal geleerd van onderwijs tijdens Covid-19. Dat zijn niet allemaal dezelfde lessen. Maar het zijn wel lessen.

De stelling is uiteindelijk net aangenomen. Ik heb tegen gestemd.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.