Hoe inspanningen van reguliere onderwijsinstellingen op termijn ten goede zijn gekomen aan een Amerikaans bedrijf

Ongeveer een jaar geleden heeft het Amerikaanse bedrijf 2U het van oorsprong non-profit platform voor online cursussen, edX, overgenomen. Inmiddels plukt 2U daar de vruchten van.

Dat blijkt uit de bijdrage 2U leans into ‘free-to-degree’ pipeline. In deze bijdrage komt Chip Paucek, de CEO van 2U, aan het woord. Hij stelt onder meer:

  • Het afgelopen jaar heeft 2U medewerkers ontslagen en bezuinigd.
  • Na een jaar merkt 2U de voordelen van de overname van edX.
  • Een toenemend aantal lerenden stapt over van de gratis online cursussen van edX naar de betaalde online diplomaprogramma’s en alternatieve certificaten van 2U.
  • De activiteiten van 2U worden nu via edX verzorgd.
  • 2U hoeft nu veel minder geld uit te geven aan betaalde marketing omdat zij steeds meer betalende lerenden hebben die via gratis online cursussen aan betaald aanbod deelnemen. Het aantrekken van nieuwe klanten via gratis aanpakken wordt organische ‘leads’ genoemd. Veertig procent van de lerenden van 2U is op deze manier klant geworden. In een kwartaal tijd heeft dat geleid tot een besparing van 18,7 miljoen dollar aan marketingkosten.
  • Het aanbod alternatieve ‘credentials‘ van 2U is nog niet winstgevend. De verwachting is dat dit wel snel het geval zal zijn. De vraag naar alternatieve kwalificaties neemt toe naarmate mensen in leidinggevende functies op zoek gaan naar kortere, minder dure opties die hun loopbaan een impuls kunnen geven. Deze programma’s zullen vooral baat hebben bij organische ‘leads’.

Universiteiten als de TU Delft, de KU Leuven en de RWTH uit Aken hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van gratis massive open online courses en daarna in betaalde online programma’s. Hun investering komt nu ten goede aan het Amerikaanse commerciële bedrijf 2U, ook al zullen deze reguliere onderwijsinstellingen ook best een graantje uit de ruif meepikken.

Het is echter de vraag of het ooit de bedoeling was dat de inspanningen van de onderwijsinstellingen die bij edX zijn aangesloten, dankzij de organische ‘leads’ ten goede komen aan een commerciële partij.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.