Hoe kun je voorkomen dat collega’s leertechnologie gebruiken?

In het kader van ‘omdenken’ presenteert Terry Freedman elf manieren waarop je kunt voorkomen dat collega’s leertechnologie gaan gebruiken. Door de zaken om te draaien maakt Freedman uiteraard duidelijk wat je dan wel moet doen.

Keyboard

Foto: ThomasWolter, Pixabay

Veel van zijn punten hebben te maken met de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van leertechnologie.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat computerlokalen op slot zijn, of dat iemand die part-time werkt verantwoordelijk is voor het uitlenen van ICT. Voorkom ook dat docenten geïnstrueerd en ondersteund worden. Voorkom dat medewerkers in staat zijn problemen met ICT te melden, en doe er erg lang over voordat op vragen en problemen gereageerd wordt.

Niet uitnodigende ruimtes, smerige toetsenborden, niet opgeladen digitale camera’s, traag opstartende computers  en kwalitatief slecht draadloos netwerk: je collega’s verliezen ongetwijfeld de motivatie om leertechnologie te gebruiken. Slecht onderhouden apparatuur, inclusief geen up to date antivirus software werken ook afdoende belemmerend. In het laatste geval durf je bestanden ook niet meer naar je privé apparaat te sturen.

Een originele maatregel is ook dat docenten toestemming moeten vragen of zich wekelijks moeten verantwoorden over het gebruik van leertechnologie. Mijn ervaring is dat consequent verzoeken om een business case ook voorkomt dat mensen actief aan de slag gaan met ICT.

Wat ik mis zijn maatregelen die ingegeven worden door een hoog niveau van beveiliging. Beveiliging is van groot belang. Maar soms gaan we daar in zo ver dat het belemmerend werkt in het gebruik van leertechnologie. Bijvoorbeeld als je vanuit het oogpunt van beveiliging ‘single sign on’ niet wilt faciliteren (één keer inloggen om alle toepassingen te gebruiken). Of als je heel vaak je wachtwoord moet veranderen waarbij het wachtwoord niet mag lijken op een eerder gebruikt wachtwoord.

We moeten dus met elkaar in gesprek blijven en een goede balans zien te vinden tussen innovatie van leertechnologie, autonomie in gebruik, gebruiksgemak, beheersbaarheid en veiligheid. En als je Freedman’s maatregelen leest, begin je te snakken naar ‘bring your own device’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: