Hulpmiddel bij het herontwerpen van face-to-face onderwijs naar online onderwijs

Onlangs stuitte ik op de Educational Redesign Aid van het Teaching & Learning Centre van de Universiteit van Amsterdam. Deze Engelstalige website ondersteunt docenten bij het opnieuw ontwerpen van het onderwijs, als je online onderwijs moet gaan verzorgen.

De startpagina bevat algemene tips, die beknopt worden uitgewerkt:

  1. Meer structuur en manage verwachtingen.
  2. Bevorder actief studentgedrag.
  3. Bied ruimte voor sociale interactie.
  4. Denk aan jezelf.
  5. Denk aan de ondersteuningsmogelijkheden waar je over kunt beschikken.

Vervolgens kun je een keuze maken tussen:

  • Omvangrijke cursussen (meer dan 100 studenten).
  • Medium grote cursussen (50-100 studenten).
  • Kleine cursussen (minder dan 50 studenten).
  • 1-op-1.

Hierbinnen kun je wederom keuzes maken voor bepaalde didactische aanpakken, zoals een gastles of individuele opdracht. Je leest hoe je de aanpak kunt vormgeven, met welke leertechnologieën (gericht op de UvA) en waarom (didactische onderbouwing). Verder formuleren de samenstellers tips.

Ik vind dit een mooi vorm gegeven, en goed gevulde site. Een handig hulpmiddel voor docenten, met name door de combinatie ‘wat, hoe, waarom, waarmee’.

De inhoud is wel sterk gericht op het ‘laaghangend fruit’, zoals het gebruik maken van bestaande weblectures. Daarbij probeert men dit bestaande materiaal wel te versterken (gebruik niet de hele weblecture, maar segmenten van 10-15 minuten die je apart aanbiedt via de UvA Weblectures Link-generator).

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.