Is een e-learning dag een goed idee?

Ik had er nog nooit van gehoord. Maar in de VS kennen ze binnen het onderwijs sinds 2014 het fenomeen “e-learning dag”. Verdient dat idee ook in ons land navolging?

De Washington Times Herald schreef gisteren dat de Washington Community Schools het idee van e-learning-dagen langzaam aan het omarmen zijn (het artikel kan binnen de EU niet worden gelezen omdat deze Amerikaanse online krant niet aan de AVG voldoet). Tijdens een “e-learning dag” worden lerenden in staat gesteld gedurende een dag online op afstand te studeren.

Het idee is in 2014 in Indiana gelanceerd. Op dit moment kennen 280 openbare en charterscholen dergelijke dagen.

Het basisidee achter de e-learning dag is dat je er voor zorgt dat lerenden verder kunnen gaan met leren, in het geval dat een schooldag wordt geannuleerd. Daarnaast zou deze dag er toe bij moeten dragen dat lerenden vaardigheden ontwikkelen die zij nodig hebben voor de 21e eeuw. Over welke vaardigheden gaat, rept het artikel niet.

Docenten worden via professionalisering voorbereid op het verzorgen van online afstandsonderwijs. Men probeert ook dat de inhoud zo dicht mogelijk een reguliere schooldag benadert. Een issue is wel dat niet alle lerenden toegang hebben tot internet. Deze lerenden kunnen de opdrachten, die ze online moeten maken, later online op school maken.

Tijdens de e-learning-dagen zijn docenten beschikbaar voor het geven van ondersteuning aan lerenden. De IT-afdelingen bieden eventueel technische ondersteuning.

De leiding van de Washington Community Schools heeft ouders ook gepolst over dit idee. De meerderheid is gematigd positief.

Eerlijk gezegd verbaas ik me er altijd over dat onderwijs wordt geannuleerd, bijvoorbeeld als gevolg van extreem slecht weer (wat dankzij klimaatverandering vaker zal voorkomen).

Ik snap dat je niet op de laatste minuut een online leerplatform kunt regelen. Maar elke schoolorganisatie in ons land zou over een omgeving moeten kunnen beschikken waarmee docenten ook in staat moeten zijn online op afstand onderwijs te verzorgen. Vanzelfsprekend zullen docenten en lerenden voorbereid moeten zijn om op deze manier te doceren en te leren.

Hetzelfde geldt voor het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden. Ik vind het relevant dat lerenden ook leren online te leren. In de toekomst zullen zij vaker in aanraking komen met e-learning. Dat vraagt om bepaalde bekwaamheden zoals het jezelf ‘bij de les houden‘.

Bereik je dit alles met een e-learning dag? Ik weet het niet. Wel als een dergelijke dag onderdeel is van een bredere strategie om leertechnologie meer en breder in het onderwijs te integreren.

Nota bene: de Vlaamse Hogeschool PXL organiseert al een aantal jaar een onderwijsinnovatieproject waarbij men de gebouwen van de hogeschool hermetisch afsluit, maar alle onderwijs- onderzoeks- en andere activiteiten wel gewoon door laat gaan. Dit leidt onder meer tot het toepassen van e-learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: