Is online leren de ‘elektrische auto’ van het hoger onderwijs?

Autofabrikanten gaan zich vanwege klimaatverandering in toenemende mate toeleggen op de productie van elektrische auto’s. Op een gegeven moment zullen vervuilende verbrandingsmotoren de minderheid vormen, en schone brandstofbronnen de meerderheid. Wanneer het omslagpunt plaats zal vinden, is niet duidelijk. Wel dat het omslagpunt de komende decennia bereikt zal worden. Joshua Kim vraagt zich af of online leren binnen het hoger onderwijs ook dominant zal zijn, en face-to-face onderwijs grotendeels zal gaan vervangen. Ik heb mijn twijfels.

De metafoor ‘online leren als de ‘elektrische auto’ van het hoger onderwijs’ is natuurlijk mooi gekozen. De afgelopen jaren is fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Traditionele autofabrikanten laten deze markt niet alleen meer aan de Tesla’s van deze wereld over. Steeds meer modellen komen beschikbaar. De kwaliteit (onder andere de radius) neemt toe, en de prijzen worden meer toegankelijk. Volgens Kim investeert een bedrijf als Volkswagen miljarden in de ontwikkeling van modellen voor batterijen.

Zullen doceren en leren binnen het hoger onderwijs ook verschuiven van voornamelijk face-to-face naar activiteiten die voornamelijk online worden gedaan?

Kim neemt een toename van het aantal studenten aan online leren waar. Tegelijkertijd is het campusonderwijs nog steeds ‘springlevend’:

  • Onderwijsinstellingen zijn niet alleen plekken voor ‘kennisoverdracht’ maar ook ontmoetingsplekken. Het gaat bij hoger onderwijs om een ervaring die verder gaat dan leren in een klaslokaal.
  • Online leren heeft een hoge drempel, bijvoorbeeld voor studenten uit lage inkomensgroepen. Veel deelnemers hebben moeite met de grote mate van vrijheid die vaak met online leren gepaard gaat.

Volgens Joshua Kim heeft online leren echter de potentie om kwalitatief hoogstaand en beduidend goedkoper te zijn in vergelijking met face-to-face onderwijs. Zo kan duur ontwikkelde content over een langere periode ontwikkeld worden. Je kunt ook gebruik maken van speciale ‘productiebedrijven’ die in staat zijn om betrekkelijk goedkoop online leermaterialen te ontwikkelen. Daar komt bij dat je minder hoeft te investeren in gebouwen, onderhoud en verwarming.

Verder verwacht Kim dat lerenden -met name zij die een leven lang willen leren- steeds verder van onderwijsinstellingen, waar zij willen studeren, af gaan wonen. Dit vergroot ook de noodzaak van online leren.

De uitdaging is volgens Kim dat veel hogescholen en universiteiten online onderwijs niet als een kernactiviteit beschouwen.

Mijn twijfels

Ik ben dol op metaforen, maar ik vind het altijd lastig om onderwijs te vergelijken met andere bedrijfstakken. Ook nu weer. Joshua Kim gaat wat al te gemakkelijk voorbij aan de behoefte van mensen om elkaar te ontmoeten. Daar hebben lerenden best wel wat voor over (o.a. reistijd). Men kiest voor volledig online leren als face-to-face leren niet mogelijk is of lastig te organiseren is.

Ook vraag ik me af of lerenden steeds verder van onderwijsinstellingen, waar zij willen studeren, af gaan wonen. Het zijn volgens mij kleine groepen die dat doen.

Daar komt bij dat bepaalde vaardigheden lastiger online te leren zijn. Onderzoek naar het concept van de flipped classroom leidt bijvoorbeeld tot de conclusie dat je niet moet streven naar minder bijeenkomsten, maar naar bijeenkomsten met een andere invulling.

Kwalitatief goede content voor hoger onderwijs is ook nog steeds niet goedkoop. Als je content hebt gemaakt, dan zul je die ook regelmatig moeten onderhouden.

De urgentie om af te stappen van troep uitstotende auto’s is zeer groot. De urgentie voor volledig online leren is geringer.

Ik zie wel een grotere urgentie voor blended learning. Onder meer omdat veel lerenden leren, werken en privé op een betere manier kunnen combineren. En omdat je dan de voordelen van online, kunt combineren met de voordelen van face-to-face leren.

Maar bijvoorbeeld ook omdat dit een middel is om de CO2-uitstoot van onderwijsinstellingen te reduceren. Al hoor ik dit argument in de praktijk nauwelijks.

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
1 Reactie op “Is online leren de ‘elektrische auto’ van het hoger onderwijs?
  1. stefaan schreef:

    Ik vind het fantastisch dat u CO2 uitstoot van onderwijsinstellingen aanhaalt. Het is de eerste keer dat ik dit argument mag horen. Bedankt.

Top

%d bloggers liken dit: