Korte impressie bijeenkomst 8 AI Advisoryboard Roercollege/Schöndeln (wat kunnen we leren van anderen en beelden bij tips)

Gisteravond vond weer een bijeenkomst plaats van de AI-advisory board van Roercollege/ Schöndeln die ik mag begeleiden. We hebben met name gekeken naar de relevantie voor de eigen organisatie van materialen die door andere organisaties zijn gemaakt, en naar beelden die leerlingen hebben gemaakt op basis van tips en richtlijnen die we eerder hebben geformuleerd.

Stoplicht AI en onderwijsWat kunnen wij leren van anderen?

Binnen diverse onderwijsinstellingen wordt gewerkt aan de inbedding van (generatieve) AI binnen het onderwijs. Wij zijn ingegaan op de volgende bronnen:

De gids voor schoolleiders biedt een goed kader voor de uitwerking van beleid. Wel ontbreken belangrijke elementen hierin:

  • Waartoe AI inzetten?
    – Snelle ontwikkelingen, grote gevolgen.
    – AI leidt tot transformaties, leerlingen hierop voorbereiden is een must.
    – AI kan doceer- en leerprocessen veranderen, en leiden tot beter en meer persoonlijk onderwijs.
    – AI kan impact hebben op werkdruk.
    – AI kan secundaire processen veranderen
  • Inbedding in curricula omdat AI impact krijgt op tal van terreinen; werken AI-geletterdheid 
leerlingen.

Zie ook mijn bespreking van deze Gids voor schoolleiders.

De AI-waaier is een handig hulpmiddel om binnen het onderwijs met lerenden en docenten in gesprek te gaan over wanneer AI wel of niet passend is bij het maken van opdrachten. Inmiddels heeft maker van de oorspronkelijke waaier de inhoud hiervan wel aangepast. De losse elementen van de waaier zijn vooral waardevol, maar de volgorde zou contextafhankelijk moeten zijn. Daarom kun je wellicht via een applicatie als Miro een dergelijke waaier gebruiken (meer flexibel). Tegelijkertijd moet je voorkomen dat leerlingen bij elk vak een andere waaier krijgen.

Het overzicht van de templates is nuttig, vooral als je start. Er kan wel sprake zijn van veel bureaucratie. Van de beschreven templates is niet altijd een voorbeeld beschikbaar.

Beelden van leerlingen

De AI Advisory Board heeft drie kwart jaar geleden richtlijnen over het gebruik van AI opgesteld en vervolgens tips geformuleerd. De school had leerlingen gevraagd om -al dan niet met behulp van deze tips- beelden hierbij te maken (beelden zeggen vaak meer dan woorden). We hebben een aantal beelden besproken, aan de hand van een aantal vragen:

  • Zijn de tips/richtlijnen correct verwerkt
(schrijffouten daargelaten)? Dat was inderdaad het geval, al waren niet alle tips verwerkt. Verschillende leerlingen hadden dezelfde tips verwerkt (wel op een andere manier).
  • Zijn de afbeeldingen uitdagend, 
prikkelend, tot de verbeelding sprekend, educatief voor andere leerlingen? 
Zeggen beelden meer dan woorden? Dat klopt inderdaad, als zou je meer inspanningen moeten doen om goede beelden te maken.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *