Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
Update: 8 december 2023
Artificiële Intelligentie kun je definiëren als intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen kunnen oplossen (definitie Nationale AI-cursus, 2021). De toepassingen worden ook beter naarmate ze worden gebruikt. Feedback van gebruikers maakt de toepassingen slimmer. ChatGPT is een voorbeeld van zogenaamde generatieve AI. Generatieve AI houdt zich bezig met het genereren, het creëren, van inhoud zoals tekst, afbeeldingen of muziek. Deze trend is van grote invloed op ’technology enhanced learning’.
- ChatGPT didactisch en ethisch verantwoord inzetten
- Zevenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zesendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Terugblik op de negenentwintigste editie van de Online Educa #OEB23 (waar generatieve AI centraal stond)
- AI-tools voor het verminderen van de werkdruk en het verbeteren van leerresultaten #oeb23
- Kansen en risico’s van generatieve AI (zoals ChatGPT)
- Rubens, W. (2023). ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en leren & ontwikkelen? In: OEB Insights, 13 november 2023. Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://oeb.global/oeb-insights/chatgpt-curse-and-or-blessing-for-education-and-learning-development/.
- Generatieve AI verantwoord inzetten: welke afspraken maken we?
- Vijfendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Vierendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Afspraken over het gebruik van ChatGPT (en aanverwante technologieën) binnen jouw organisatie
- AI en ethiek (presentatie)
- Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23
- Tweeëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Op welke manier veranderen generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT het werk van een sportbedrijf?
- Dertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën).
- Negenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden
- Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT als Persoonlijke Assistent bij het voorbereiden en uitvoeren van leerinterventies
- Rubens, W. (2023). De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (pdf). In: Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties, 13, 3, 10-16.
- Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zal AI L&D wel revolutionair veranderen?
- Zesentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Is er een relatie tussen generatieve AI en de (herziene) taxonomie van Bloom?
- Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen?
- Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Rubens, W. (2023, 5 juli). ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies. e-learning.nl. https://www.e-learning.nl/Nieuwsbriefjuli2023.aspx
- Drieëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT kan ook zorgen voor extra cognitieve belasting
- Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?
- Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen
- Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT Vloek en/of zegen voor het onderwijs? #cviov
- Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)
- Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
- Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Wat vindt ChatGPT van een monarchie?
- Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
- Vijftiende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE
- Veertiende bloemlezing over ChatGPT
- Dertiende bloemlezing over ChatGPT
- De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)
- Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai
- Twaalfde bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing elf over ChatGPT
- Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen
- Bloemlezing tien over ChatGPT
- Negende bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing acht over ChatGPT
- Zevende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
- Zesde bloemlezing over ChatGPT
- Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?
- Vijfde bloemlezing over ChatGPT
- Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)
- ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant
- Derde bloemlezing over ChatGPT
- Nog meer weten over ChatGPT
- Meer weten over ChatGPT?
- AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
- Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
- Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? (deze is van 3 maart 2021)
- Al mijn blogposts over Chatbots
- Al mijn blogposts over artificiële intelligentie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.