Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
Update: 23 april 2024
Artificiële Intelligentie kun je definiëren als intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen kunnen oplossen (definitie Nationale AI-cursus, 2021). De toepassingen worden ook beter naarmate ze worden gebruikt. Feedback van gebruikers maakt de toepassingen slimmer. ChatGPT is een voorbeeld van zogenaamde generatieve AI. Generatieve AI houdt zich bezig met het genereren, het creëren, van inhoud zoals tekst, afbeeldingen of muziek. Deze trend is van grote invloed op ’technology enhanced learning’.
- Is jouw instelling klaar voor het toepassen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs?
- Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
- Generatieve AI en beoordelen: mogelijkheden en beperkingen (bespreking onderzoekspaper)
- Slaan L&D en ‘ed tech’ de plank mis als het gaat om leren binnen arbeidsorganisaties?
- Sessie over de kracht van (generatieve) AI voor en in het onderwijs
- Twee interessante Nederlandse bronnen over generatieve AI
- Over de relatie tussen lerenden en generatieve AI
- Rubens, W. (2023, 2 april). Generatieve AI: tsunami die de digitale kloof verbreedt. e-learning.nl. https://www.e-learning.nl/Nieuwsbriefapril2024.aspx
- Waarom docenten zich kunnen verzetten tegen generatieve AI
- ChatGPT voor feedback en de mogelijke impact op sociale interacties (twee onderzoeken)
- AI-ondersteund learning design
- Drie bijdragen over generatieve AI en didactiek
- Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied?
- Twee waardevolle bronnen over (generatieve) AI en onderwijs van onze zuiderburen
- Bezoek de Nederlandstalige SXSW® 2024 groepsblog (met onder andere een impressie van het 2024 Emerging Tech Trend Report)
- AI in onderwijs maturity model
- Impressie bijeenkomst drie AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln
- Over de betrekkelijkheid van veilige AI (en het belang van digitale geletterdheid)
- Generatieve AI en de bredere digitale kloof binnen de groep docenten en opleiders
- De tweede fase van digitale transformatie binnen onderwijs en opleiden
- Bookbot: generatieve AI gebruiken in combinatie met een digitaal boek
- Het valt vooralsnog mee met de AI-misinformatie
- Wanneer en hoe mag je AI gebruiken bij taken en opdrachten?
- Het geheugen van ChatGPT verandert: wat is de mogelijke impact voor leren, opleiden en onderwijs? (en twee andere belangrijke ontwikkelingen)
- Hoe docenten ethische afwegingen maken bij het gebruik van AI in de klas
- Leidt AI tot meer isolatie van lerenden of juist tot meer verbondenheid?
- Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders
- Kunnen generatieve AI-toepassingen als ChatGPT wel tekst begrijpen?
- Impressie bijeenkomst twee AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln
- Enkele beperkingen van AI in het onderwijs
- Waarom het niet slim is AI-bots te verbieden jouw artikelen te laten lezen
- Zullen chatbots gaan doceren?
- Voor- en nadelen van generatieve AI voor gepersonaliseerd leren
- Wordt het effect van generatieve AI op de productiviteit overschat?
- Interessante ervaring met een tekst naar stem AI-applicatie
- ChatGPT gebruiken voor het maken van samenvattingen werkt nu wat anders
- Innovatie van onderwijsontwerp en beoordeling in het tijdperk van generatieve kunstmatige intelligentie
- Rubens, W. (2023, 22 december). Wat een jaar. e-learning.nl. https://www.e-learning.nl/Nieuwsbriefdecember2023.aspx
- Format van de vraag kan misinformatie bij toepassingen als ChatGPT bevorderen
- Is AI een soort zeepbel?
- De toekomst van AI in het onderwijs (volgens onder meer John Hattie en Dylan Wiliam)
- Platform voor het verkennen van AI didactiek
- Aftrap AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln
- Generatieve AI: Rathenau Scan (en uitkomst peiling behoefte bloemlezingen generatieve AI)
- ChatGPT didactisch en ethisch verantwoord inzetten
- Zevenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zesendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Terugblik op de negenentwintigste editie van de Online Educa #OEB23 (waar generatieve AI centraal stond)
- AI-tools voor het verminderen van de werkdruk en het verbeteren van leerresultaten #oeb23
- Kansen en risico’s van generatieve AI (zoals ChatGPT)
- Rubens, W. (2023). ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en leren & ontwikkelen? In: OEB Insights, 13 november 2023. Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://oeb.global/oeb-insights/chatgpt-curse-and-or-blessing-for-education-and-learning-development/.
- Generatieve AI verantwoord inzetten: welke afspraken maken we?
- Vijfendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Vierendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Afspraken over het gebruik van ChatGPT (en aanverwante technologieën) binnen jouw organisatie
- AI en ethiek (presentatie)
- Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23
- Tweeëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Op welke manier veranderen generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT het werk van een sportbedrijf?
- Dertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën).
- Negenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden
- Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT als Persoonlijke Assistent bij het voorbereiden en uitvoeren van leerinterventies
- Rubens, W. (2023). De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (pdf). In: Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties, 13, 3, 10-16.
- Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zal AI L&D wel revolutionair veranderen?
- Zesentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Is er een relatie tussen generatieve AI en de (herziene) taxonomie van Bloom?
- Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen?
- Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Rubens, W. (2023, 5 juli). ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies. e-learning.nl. https://www.e-learning.nl/Nieuwsbriefjuli2023.aspx
- Drieëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT kan ook zorgen voor extra cognitieve belasting
- Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?
- Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen
- Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT Vloek en/of zegen voor het onderwijs? #cviov
- Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)
- Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
- Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Wat vindt ChatGPT van een monarchie?
- Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
- Vijftiende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE
- Veertiende bloemlezing over ChatGPT
- Dertiende bloemlezing over ChatGPT
- De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)
- Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai
- Twaalfde bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing elf over ChatGPT
- Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen
- Bloemlezing tien over ChatGPT
- Negende bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing acht over ChatGPT
- Zevende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
- Zesde bloemlezing over ChatGPT
- Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?
- Vijfde bloemlezing over ChatGPT
- Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)
- ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant
- Derde bloemlezing over ChatGPT
- Nog meer weten over ChatGPT
- Meer weten over ChatGPT?
- AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
- Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
- Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? (deze is van 3 maart 2021)
- Al mijn blogposts over Chatbots
- Al mijn blogposts over artificiële intelligentie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.