Kunnen we MOOCs uit certificering financieren?

Het verdienmodel van Massive Open Online Courses is één van de kwetsbaarheden van dit fenomeen. Donald Clark meent dat de populariteit van Coursera’s Signature Track laat zien dat MOOCs wel degelijk gefinancierd kunnen worden. Ik heb echter nog steeds twijfels.

MOOC
Foto: AJC1

Volgens Donald Clark kan de Signature Track wel eens een goedkope manier van beoordelen en certificering blijken te zijn. En daarmee een alternatief voor de bestaande financiering van universitair onderwijs. Hij laat zien dat Coursera steeds meer en sneller verdient aan de Signature Track. De conversieratio is momenteel 2,4%. Dat betekent dat 2,4% van de deelnemers aan een MOOC via de Signature Track 30-100 dollar per cursus betaald. Werkgevers staan bovendien ook positief tegenover MOOCs.

Clark stelt dat Coursera en EdX ook certificering aanbieden voor een reeks aan MOOCs. Volgens hem kan dit wel eens een alternatief gaan vormen voor de bestaande manier van diplomeren. Hij meent bovendien dat MOOCs relevanter zijn dan regulier hoger onderwijs, door de koppeling tussen lerenden en werkgevers. Hij meent dat platforms als Coursera, Udacity en EdX beter in staat zijn die verbinding te leggen dan bijvoorbeeld Futurelearn.

Donald Clark lijkt -hopelijk onbedoeld- te pleiten voor een verdere commercialisering van het hoger onderwijs. Deze wijze van financieren zal namelijk impliceren dat alleen nog de populairste opleidingen aangeboden zullen worden. Bij post-initieel onderwijs is dat wellicht mogelijk, maar bij initieel onderwijs zou het maatschappelijk belang en niet de ‘markt’ voorop moeten staan. Bovendien kun je nog wel inhoudelijke vragen stellen bij de Signature Track als manier van beoordelen.

Verder is Clark erg optimistisch over de financiering van MOOCs via de Signature Track. De groei van de revenuen is indrukwekkend te noemen. Op er zijn grenzen aan deze groei. Zijn MOOCs op deze manier wel volledig te financieren?

Stel de kosten voor de ontwikkeling en uitvoering van een MOOC bedragen 40.000 euro. Dit bedrag is eerder aan de lage dan hoge kant, als je ontwikkelaars en docenten tenminste een gewoon salaris wilt betalen en als je een kwalitatief goede cursus wilt ontwikkelen en verzorgen.

De opbrengst per certificaat bedraagt dan 80 euro. Je hebt dan 500 betalende deelnemers nodig om uit de kosten te komen. Bij een conversieratio van 2,4% (=500 deelnemers), heb je dan 20.834 deelnemers nodig om uit de kosten te komen.

Volgens Katy Jordan telt een doorsnee MOOC zo’n 20.000 deelnemers. Dat is dus te weinig. Slechts enkele MOOCs hebben (veel) meer deelnemers. Veel MOOCs tellen minder deelnemers. De Carpe Diem-MOOC, waar ik nu aan deel neem, heeft bijvoorbeeld zo’n 1500 ingeschreven deelnemers. ‘Mijn’ MOOC telde ongeveer 890 ingeschreven deelnemers.

Het zullen vooral Engelstalige MOOCs over populaire onderwerpen, verzorgd door tophoogleraren, zijn die op deze manier volledig gefinancierd kunnen worden. Dat is erg marginaal om de enorme aandacht voor MOOCs te rechtvaardigen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.