Learning analytics: leren zichtbaar maken en de AVG #OWD18

De laatste sessie van dag twee van de SURF Onderwijsdagen was een tweeluik over learning analytics. Het eerste deel ging over het gebruik van data in de les zodat het onderwijs beter wordt. Deel twee ging over learning analytics en de AVG.

Deltion College en het Erasmus MC hebben beiden geïnvesteerd in aanpassingen van auteursomgeving Xerte zodat resultaten in Xerte Modules via een xAPI terecht komen in een learning recordstore. Via een dashboard wordt e.e.a. zichtbaar gemaakt.

Deltion College ging alles uit professionaliseringsmodules van docenten bijhouden. Je kunt namelijk veel zichtbaar maken. De resultaten waren echter niet bruikbaar voor docenten. Na aanpassingen in Xerte kun je in een oogoplsag zien hoe lerenden op verschillende opdrachten hebben gescoord. Er wordt ook gevraagd hoe studenten denken dat zij scoren  op verschillende onderdelen.

Zij hebben de mogelijkheid om een simpel model te gebruiken om de voortgang te monitoren. Binnen Xerte worden diverse modulestructuren binnen verschillende didactische contexten ontwikkeld. Die hoeven docenten  dan alleen in te vullen. Learning analytics maakt daar deel van uit. Ook kun  je badges hier aan koppelen. Januari 2019 moet dit operationeel zijn.

Bij het Erasmus Medisch Centrum is een nieuwe masteropleiding op basis van het flipped classroom-model opgezet. Onderdeel hiervan is het volgen van e-learningmodules die in Xerte zijn gemaakt. Dit zijn in totaal meer dan 140 modules, die met name door docenten zijn gemaakt. Het Erasmus MC was heel benieuwd naar wat studenten hierbinnen deden. Ook studenten vroegen zich af waarom data niet werden gebruikt om het onderwijs te verbeteren.

In eerste instantie heeft men zelf data opgeslagen en zichtbaar gemaakt. Deze tool was onvoldoende ingebed in Xerte. Daarom is men het Xerte-dashboard gaan gebruiken.

Docenten hebben hierdoor snel inzage in hoe hun modules worden gebruikt. De data kunnen daarom leiden tot verbeteringen aan modules. Het Erasmus MC gebruikt op dit moment geanonimiseerde data. Je ziet dus alleen het patroon. Verder heb je altijd studenten die modules niet serieus maken.

Het Erasmus MC wil meer onderzoek doen naar e-modules, en wil ook uitkomsten uit gaan splitsen naar groepen. Inzichtelijke rapporten staan ook nog op de wensenlijst. SURF heeft xAPI-recepten ontwikkeld die je kunt gebruiken, los van systemen.

Learning analytics en AVG

Als je met learning analytics aan de slag wilt, dan krijg je ook te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hoe kun je LA binnen de AVG inzetten? Hoe zorg je dat je elk dataproject kunt realiseren?

  • Er is een hoop mogelijk als je maar helder maakt waarom je iets wilt doen. Wat is je doel van data verzamelen? Is dat proportioneel? Verzamel alleen wat je nodig hebt? Houdt rekening met de basisprincipes van de AVG.
  • Leg verantwoording af aan wat en waarom je wat doet?
  • Bereid voor. Begin niet zo maar. Wat zijn specifieke doelen (dat is lastig)? Je moet specifiek zijn in wat je doen. Waarom heb je precies die data nodig (hoe laat iemand inlogt) Wie zijn belanghebbenden en betrokkenen en baseer daar je strategie en de omvang van je project op. Onderzoek ook de relatie met bestaand privacy en security onderzoek.
  • Doe feitenonderzoek. Hieronder valt het opstellen van een onderzoeksvraag en onderzoeksplan (hoe verzamel je wat je gaat doen?) Geef ook aan wat de gevolgen zijn voor de betrokkenen? Krijgen ze bijvoorbeeld extra ondersteuning? Hebben studenten ook toegang tot de data? Wat zijn de mogelijke grondslagen waarom je dit doet? Is de techniek daar op ingeregeld? Wie doet wat? Documenteer goed. Hoe gevoelig zijn de gegevens? Afhankelijk daarvan moet je toestemming vragen. Mag je met toestemming alles? Dat is een lastige vraag. Het is daarom ook lastig gemaakt om toestemming te krijgen. Deelnemers moeten vrij zijn om toestemming te geven. Je moet niet alles willen met toestemming. Als je wettelijk  verplicht bent om bepaalde gegevens te verzamelen en te bewaren, dan moet je dat ook doen. Zelfs als een student vraagt om die data te verwijderen. Inventariseer ook welke externe partijen erbij betrokken zijn.
  • Onderneem acties (verzamel, analyseer, intervenieer). Betrek in al die fases een jurist. Je hebt bijvoorbeeld altijd te maken met cookiewetgeving. Alle details van gegevensverwerking moeten met betrokkenen gedeeld worden. Betrokkenen kunnen ook bezwaar maken.
  • Evalueer. Zijn doelen behaald? Wat zijn verbeterpunten?

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Onderwijsdagen
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
november 2018
M D W D V Z Z
« okt    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: