Learning analytics ontcijferd (recensie)

Hoe kunnen docenten meer en betere informatie verkrijgen over de leerprocessen en leeruitkomsten van hun lerenden? Justian Knobbout wil met zijn boek ‘Learning analytics ontcijferd‘ dit doel helpen bereiken. In deze blogpost bespreek ik deze uitgave.

Learning analytics ontcijferdJustian Knobbout is in 2021 gepromoveerd op het onderwerp ‘learning analytics’ en doet nog steeds onderzoek naar de adoptie ervan binnen het Nederlands onderwijs. De publicatie ‘Learning analytics ontcijferd’ moet je volgens mij ook echt in het kader van een bredere adoptie zien. Knobbout beoogt inzicht te geven in vragen op dit terrein, maar ook om te laten zien welke bijdrage learning analytics kunnen leveren aan de verbetering van het onderwijs. De doelgroep van het boek zijn docenten. Omvang (111 pagina’s), opzet en inhoud maken ‘Learning analytics ontcijferd’ m.i. ook geschikt voor deze doelgroep.

Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 is inleidend van aard. Wat zijn learning analytics? Waarom zouden docenten learning analytics willen gebruiken? Hoe kunnen learning analytics het onderwijs verbeteren? Deze en andere vragen komen in dit deel aan bod.

Met behulp van deel 2 gaat de lezer zelf aan de slag met learning analytics. Je begint met het bepalen van het doel, je gaat op zoek naar geschikte meetwaarden en databronnen, je besteedt aandacht aan privacy en ethiek, je beschikt over een effectief informatieproduct (zoals een dashboard), je maakt een interventieplan, je past het informatieproduct toe in je onderwijs, en je evalueert.

Deel drie gaat verder in op kanttekeningen, uitdagingen (zoals datagovernance), trends en ontwikkelingen. Zoals het gebruik van artificiële intelligentie voor het geven van individuele feedback op basis van data.

In totaal telt het boek twaalf beknopte hoofdstukken met voorbeelden, die telkens worden afgesloten met een handige samenvatting. Justian Knobbout slaagt erin om de best complexe materie toegankelijk te maken zonder afbreuk te doen aan de inhoudelijke diepgang. Het boek is helder geschreven en de lezer krijgt een goed beeld van de toepasbaarheid van learning analytics. Wel jammer dat Knobbout in hoofdstuk 12 spreekt van de noodzaak van ‘datageletterdheid’, en de noodzakelijke kennis en vaardigheden op dit terrein niet schaart onder ‘digitale geletterdheid’.

‘Learning analytics’ is een vakgebied waarop vooral datascientists en andere onderzoekers, informatiemanagers en onderwijsadviseurs actief zijn. Het zouden volgens mij vooral ook docententeams moeten zijn die data kunnen gebruiken om hun onderwijs te verbeteren. Daarvoor moet dit vakgebied beter ontsloten worden voor docenten. Justian Knobbout heeft daar met zijn boek ‘Learning analytics ontcijferd’ een geslaagde poging toe ondernomen.

Knobbout, J. (2023). Learning analytics ontcijferd. Meppel: Koninklijke Boom uitgevers b.v.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen