Mijn kijk op de nieuwste Hype Cycle van ICT in het onderwijs

Een paar dagen geleden kwam de meest recente Hype Cycle for Education online voorbij, met commentaar van Pedro de Bruyckere. Ik heb daarbij een andere opvatting dan Pedro.

Sinds vele jaren stelt de firma Gartner de hype cycle for emerging technologies samen. Volgens Gartner maken technologische ontwikkelingen (meestal) een bepaalde ontwikkeling door (o.a. hooggespannen verwachtingen, desillusie en een niveau van productiviteit).

Google Search heeft deze curve overigens nooit doorlopen.

Gartner ontwikkelt vervolgens hype cycles per sector. Onder meer voor het onderwijs.

Een paar dagen geleden deelde Pedro de Bruyckere onderstaande tweet:

Zijn commentaar daarbij luidde:

Met alle korrels zout te nemen die er bij horen, maar kan me bij verschillende zaken wel iets voorstellen.
Wat mij vooral opvalt: hoe weinig er aan het klimmen is en hoeveel technologie er richting het gat van de desillusie gaat, een soort van weergave van een mogelijke tech-lash, ook in onderwijs?

Mijn opmerkingen hierbij:

  • Bij deze hype cycle wordt niet gekeken naar de aard van de adoptie. Je kunt een digitale leeromgeving namelijk op heel verschillende manieren gebruiken. Daar houdt Gartner geen rekening mee.
  • Veel technologieën die zich op het plateau van productiviteit bevinden (en veel binnen het onderwijs worden gebruikt), komen niet in deze hype cycle voor. Ik mis bijvoorbeeld tools voor peer feedback, online samenwerken, student response systemen, het smart board en het kern-LMS (denk aan aNewSpring, Blackboard, Brightspace, Canvas, Moodle, ItsLearning of Netschool).
  • Veel van die technologieën die terecht komen in het dal van de desillusie, komen na een tijd op het plateau van productiviteit terecht.
  • Het dal van desillusie is vaak een moment van bezinning en realiteitszin. Voor technologie-bedrijven is dat een moeilijk moment. Voor gebruikers, zoals onderwijsinstellingen, is dit een belangrijke fase van reflectie op de verbinding tussen, didactiek, curriculum en leertechnologie.

Ik zou dan ook niet durven spreken van een een mogelijke tech-lash (in het onderwijs).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: