Mijn schoonmoeder online tijdens de coronacrisis

Toen de coronacrisis uitbrak, was ik blij dat mijn moeder van 83 jaar in staat is een iPhone en iPad te gebruiken. Daardoor kunnen we via WhatsApp en met name FaceTime elkaar meerdere keren per week zien en spreken. Ik baalde dat ik -om moverende redenen- mijn 86-jarige schoonmoeder nooit gepusht heb om een tablet te gebruiken. Gelukkig had zij veel contact met de bewoners in haar verzorgingstehuis. Totdat zij sinds verleden week vanwege een besmetting van een personeelslid op haar kamer moet blijven.

Dat heeft uiteraard een forse inbreuk op haar sociale contacten. Daarom hebben mijn vrouw en ik besloten haar een iPad te geven, en haar op afstand te instrueren (we mogen er namelijk uiteraard niet naar binnen).

Hoe hebben we dat aangepakt?

Na aanschaf van de meest eenvoudige iPad met beschermhoes heb ik eerst een Apple ID aangemaakt, en de iPad gebruiksklaar gemaakt.

Ik heb de iPad als volgt ingericht:

  • Een zwart beginscherm en beeldscherm.
  • Alle apps die zij niet gebruikt, heb ik op een tweede en derde scherm geplaatst. Op het beginscherm staan alleen FaceTime, Mail, BlueJeans en Foto’s.
  • Zij hoeft geen code in te vullen om de iPad te gebruiken.
  • Ik heb alle notificaties uitgezet.
  • Ik heb uitgezet dat het scherm kan roteren.

Ik heb een handleiding gemaakt die begint met “Pak het kussen” (een computerkussen om de iPad mee op schoot te nemen) en die eindigt met “Stop de iPad elke ochtend een uur in het stopcontact met het kabeltje”. Elke stap is voorzien van een foto met aanwijzing. De handleiding richt zich uitsluitend op het aan- en uitzetten en op het gebeld worden via FaceTime. De handleiding bevat persoonlijke foto’s. Daardoor deel ik deze niet.

We hebben de naaste familie geïnstrueerd hoe zij (o)ma moeten bellen. Eerst via de vaste telefoon bellen, haar de iPad laten pakken en als zij er klaar voor zit FaceTime starten.

Vanmiddag zijn we naar haar verzorgingstehuis gereden. Ik heb toen eerst verbinding gemaakt met het draadloze netwerk van het verzorgingstehuis. Vervolgens hebben we -volgens afspraak- een verzorgster gebeld. Deze heeft de iPad, het computerkussen, de stroomkabel en de handleiding aan mijn schoonmoeder gegeven. Zij heeft mijn schoonmoeder ook met computerkussen en iPad geïnstalleerd (waarvoor onze dank).

Mijn vrouw heeft mijn schoonmoeder toen gevraagd om de stappen uit de handleiding te volgen. Met het volgende resultaat:

schoonmoeder iPad

Volgende week zondag is een kleinzoon van mijn schoonmoeder jarig. We hebben afgesproken om via BlueJeans de verjaardag te vieren. Ik hoop mijn schoonmoeder telefonisch te instrueren om daar aan mee te kunnen doen. Daarvoor moet zij Mail openen en op een link klikken, waarna de BlueJeans app start (daarom staan Mail en BlueJeans ook op het eerste scherm).

Een volgende stap is het gebruik van Foto’s. Ik heb een aantal albums met haar gedeeld zodat zij hopelijk ook binnenkort digitale familiefoto’s kan bekijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: