Moeten werknemers dankzij AI beschikken over andere kennis en vaardigheden?

In Empowering learners for the age of artificial intelligence beschrijven Dragan Gasevic en George Siemens dat artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) de aard van het werk sterk zal beïnvloeden. Betekent dit ook dat werknemers hierdoor moeten beschikken over andere kennis en vaardigheden?

Volgens de auteurs stelt het gebruik van AI de volgende eisen aan werknemers:

  • Zelfstandig kunnen leren en effectieve leerstrategieën toepassen, met name ook met behulp van technologie.
  • Digitale vaardig zijn. Met name het vinden en op waarde kunnen schatten van relevante informatie. Deze vaardigheden worden pregnanter aangezien AI de opkomst van nep nieuws een impuls geeft. Je kunt video’s zodanig bewerken dat je hiermee politici andere woorden in hun mond kunt leggen. Werknemers moeten zich daarbij eveneens bewust zijn van het feit dat eerder zoekgedrag van invloed is op de resultaten van een bepaalde zoekopdracht. Zij moeten bijvoorbeeld ook de mogelijkheden en beperkingen van spraakherkenning. Werknemers moeten dus ook meer kennis hebben van de impact van AI.
  • In staat zijn om samen te werken met anderen, en daarbij ook technologie te gebruiken.

Eigenlijk zijn deze eisen bepaald niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat het terrein van de digitale vaardigheden uitgebreid wordt met ‘AI’.

Uiteraard is het ook de vraag of werknemers altijd goed genoeg zijn toegerust om zelfstandig en effectief te leren, om technologie-ondersteund samen te werken en om nieuwe technologie verstandig te kunnen gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *