Motivatie beïnvloed door mate van eigen verantwoordelijkheid (#in)

Het artikel A model for continuing professional development heeft wat mij betreft een wat te ambitieuze titel. De auteur beschrijft summier vijf leeractiviteiten, die in toenemende mate leiden tot verdiepend leren, en noemt dat een model. De 'laagste' activiteit is het bijwonen van een presentatie of lezing, de 'hoogste' is het in het openbaar reflecteren op ervaringen, en het reageren op feedback die je daarop krijgt.

De passage over motivatie heb ik met het meeste plezier gelezen. Auteur Mark Berthelemy geeft aan dat motivatie de kritische succesfactor van professionele ontwikkeling is. Die motivatie wordt volgens hem sterk beïnvloed door de mate van eigen verantwoordelijkheid:

I spent a long time, whilst working as a teacher, expecting my school or local authority to provide whatever professional development it thought I needed. It was only when I moved to the corporate world, into an environment where responsibility for your actions (and your mistakes) was devolved as far down as possible, that I discovered the need (and the benefits) of taking responsibility for my own learning.

In hoeverre help een Wet BIO (Wet op de Beroepen in het onderwijs) hierbij, vraag ik mij dan af. En zou meer eigen verantwoordelijkheid voor lerenden niet ook positief werken voor hun motivatie? En moeten we onderwijsgevenden en lerenden dan niet juist ondersteunen bij het leren dragen van zelfverantwoordelijkheid?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.