Nieuwe leertechnologieën gebruiken om de tekortkomingen van bestaande leertechnologieën te bestrijden

We gebruiken anno 2020 een groot aantal leertechnologieën om ons werk te kunnen doen. Deze leertechnologieën zijn niet ‘perfect’. Als reactie zoeken we onze toevlucht vaak tot nieuwe, aanvullende, leertechnologieën. Daar zijn echter ook nadelen aan verbonden.

Een leertechnologie is een technologie die speciaal is ontwikkeld voor leren, of een technologie die niet speciaal is ontwikkeld om mee te leren maar daar wel voor wordt gebruikt. Applicaties als Moodle, BrightSpace of Canvas zijn bijvoorbeeld speciaal ontwikkeld voor leren. Programma’s als Zoom of MS Teams zijn oorspronkelijk gemaakt voor online overleg, maar worden nu ook massaal gebruikt binnen onderwijs en opleidingen.

Leertechnologieën kennen vaak tekortkomingen. Zowel functioneel, als wat betreft gebruikersvriendelijkheid. Als reactie zie je dan bedrijven nieuwe leertechnologieën op de markt brengen.

Edscoop schrijft bijvoorbeeld over ‘Studytable’. Deze applicatie is oorspronkelijk bedoeld voor het in onderling contact brengen van studenten die elkaar -tegen betaling- kunnen helpen met de studie. Nu wil deze applicatie lerenden ondersteunen bij meer typen interacties, die normaliter online lastig zijn te faciliteren.

Een tweede voorbeeld is Class for Zoom, waar Inside Higher Ed aandacht aan besteedt. Deze toepassing probeert een aantal beperkingen van de populaire tool Zoom aan te pakken:

  • De mogelijkheid om aanwezigheid te registreren.
  • Inzicht te krijgen in de deelname van lerenden.
  • Interactieve quizzen te gebruiken.
  • In de ‘examenmodus’ controleren welke tabbladen lerenden geopend hebben.
  • Controleren of lerenden elkaar wel of niet kunnen zien.
  • Lessen opnemen zonder dat gezichten van lerenden worden opgenomen.
  • Voeren één-op-één gesprekken
  • Faciliteren van groepsdiscussies.

Het derde voorbeeld, dat ik wil noemen en dat ook beschreven wordt in Inside Higher Ed , is InSpace. Dit is een nieuw type videoconferentieplatform dat beoogt interacties tussen lerenden meer interactief en natuurlijk te maken. Lerenden hebben de mogelijkheid om als cirkelvormige avatar rond te dwalen in een virtuele omgeving. Je sleept jouw avatar naar de ruimte die je wilt bezoeken, en kunt daar deelnemen aan conversaties. Je ziet dus wie aanwezig is in ruimtes en kunt hen opzoeken.

Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot betere leertechnologie, ook omdat ontwikkelaars van bestaande leertechnologie worden gedwongen hun applicaties te verbeteren. Er zijn echter ook nadelen aan verbonden:

  • Perfecte leertechnologie bestaat niet. Je kunt nooit tegemoet komen aan de wensen en eisen van alle individuele gebruikers. Je moet altijd compromissen met jezelf gebruiken. Vergelijk het met de aanschaf van een huis. Kandidaat-woningen hebben altijd nadelen. De ene keer is de keuken aan de kleine kant, de andere keer heb je te veel schaduw in de tuin. Dat heb je ook bij technologie.
  • Niet alle issues zijn technologisch van aard. Bepaalde tekortkomingen kunnen ook worden verholpen door bestaande leertechnologieën beter te benutten of door pedagogisch-didactisch andere dingen te doen. Waarom willen we bijvoorbeeld lerenden steeds controleren?
  • Bij de selectie en implementatie van nieuwe technologie komt heel wat bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van zaken ten aanzien van de AVG. Je bent er niet met het afsluiten van een licentie en het trainen van gebruikers.
  • Medewerkers en lerenden zullen zich moeten verdiepen in weer andere technologieën. Bovendien kan het gebruik van verschillende technologieën leiden tot een grotere cognitieve belasting.
  • De kosten voor leertechnologie nemen verder toe. We kunnen dat geld niet voor andere zaken gebruiken.
  • Het risico op redundantie in functionaliteit neemt toe. Applicaties zullen elkaar in functionaliteit overlappen. Ook omdat bestaande applicaties worden doorontwikkeld en zullen nieuwe functionaliteiten gaan bevatten. Dit is verwarrend voor gebruikers en weinig efficiënt.

Je zult dus steeds kritisch een afweging moeten maken. Kunnen we leven met de tekortkomingen? Wat zijn alternatieve oplossingen? Weegt de toegevoegde waarde van de nieuwe technologie op tegen de nadelen?

Denk dus goed na voordat je nieuwe applicaties gaat aanschaffen en invoeren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: