One EdTech Ecosystem™ (1EdTech™) brengt modulair samengestelde leeromgeving een stap dichterbij

Digitale leeromgevingen zullen in toenemende mate bestaan uit een samenhangend geheel aan applicaties en componenten die leren faciliteren en ondersteunen. Het IMS Global Learning Consortium heeft een nieuw initiatief gelanceerd waarmee dit ideaalplaatje kan worden gerealiseerd.

Tenminste, het gaat hierbij om een volgende stap in de richting van de volgende generatie digitale leeromgevingen. Het initiatief heet One EdTech Ecosystem™ (1EdTech™).

Leerplatforms, portalen en student systemen die voldoen aan de IMS OneRoster standaard en aan de LTI Advantage-standaard kunnen worden geïntegreerd worden met andere leertechnologieën. Deze technologie zorgt ervoor dat data rechtstreeks en op een veilige en betrouwbare manier wordt uitgewisseld tussen de verschillende toepassingen (“true plug and play interoperability”).

1EdTech provides a registry of information that allows connections to be set up and a connection service that tests connections to ensure they work properly. 1EdTech also functions as a security identification provider to ease implementation of highly secure connections.  

Bron

Een selecte groep schooldistricten en leertechnologieën is er op dit moment bij betrokken. Vanaf het najaar van 2018 wordt dit initiatief breder toegepast.

In eerste instantie moest ik denken aan SURFConext die single sign on helpt realiseren (een keer inloggen en van verschillende toepassingen gebruik maken). 1EdTech™ gaat echter verder in het uitwisselen van gebruikersdata.

Deze toepassing zorgt ook voor het automatisch beschikbaar stellen van bronnen zoals online leermiddelen aan lerenden. Dit voorkomt dat lerenden enkele weken moeten wachten voordat zij bijvoorbeeld toegang hebben tot online lesmateriaal (wat nu vaak het geval is). Nu worden dit soort koppelingen nog vaak handmatig gemaakt.

Voorwaarde is uiteraard wel dat de informatie in de bronsystemen correct en tijdig is ingevoerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: