Ook in tijden van een pandemie moet je je aan de AVG houden bij de keuze voor leertechnologie

Je leest de laatste dagen regelmatig dat leveranciers van leertechnologie hun software (tijdelijk) gratis beschikbaar stellen. Dat betekent echter niet dat je die software zo maar mag gebruiken.

Arnoud Engelfriet heeft een paar dagen geleden de blogpost Nee, het coronavirus is geen ontheffing voor de AVG geschreven. Zijn bijdrage gaat met name over het gebruik van software waarmee een werkgever thuiswerkers kan monitoren. Maar de boodschap is helder: de AVG is nog steeds van toepassing.

Dat betekent dat onderwijsinstellingen en bedrijven die nu online leren willen toepassen, en nog niet over passende applicaties beschikken, nog steeds een verwerkersovereenkomst moeten afsluiten met de leverancier van de software waarin staat hoe omgegaan wordt met persoonsgegevens. Ook moet je aangeven hoe jij zelf met deze data omgaat (en waarom). Dat is niet onoverkomelijk, maar wel belangrijk. Een voordeel is dat veel applicaties ook gehost worden door bedrijven in Europa, waarbij data in ieder geval op servers in de EU worden bewaard.

Het lijkt me echter sowieso bijna niet te doen om nieuwe applicaties op korte termijn te implementeren. Dit is ook  afhankelijk van de schaalgrootte een organisatie. Een klein trainingsbureau kan dat makkelijker doen dan een mbo-instelling.

Verder moet je er rekening mee houden dat je alles wat er in die applicaties gebeurt, kwijt raakt. Tenzij je besluit om die applicatie ook te gebruiken nadat het Coronavirus is uitgewoed.

Organisaties kunnen daarom maar het beste roeien met de riemen die ze hebben. Dus gebruik maken van de leertechnologieën waar zij al over beschikken. En ‘straks’ meer fundamenteel nadenken over een strategie rond blended en online learning, inclusief de leertechnologieën en vooral learning design en didactiek die daarbij horen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: