Opleiden is effectief, maar….

Will Thalheimer is bezig met het schrijven van het boek CEO’s Guide to Training, eLearning & Work: Reshaping Learning Into a Competitive Advantage. Hij heeft zich verdiept in onderzoek naar de effectiviteit van opleiden. Daar komt best een positief beeld uit naar voren.

TrainingDat blijkt uit zijn artikel Training Works! Says the Science! Dat hij op basis hiervan heeft geschreven. In dit artikel gaat hij in op:

  • Leidt opleiden tot bedrijfsresultaten?
  • Correlatie is niet noodzakelijk causaliteit
  • Meer onderzoek naar de voordelen van opleiden
  • Onderzoek naar specifieke ontwerpfactoren voor opleiden
  • Samenvatting – Werkt opleiden
  • Kan opleiden nog worden verbeterd
  • Eindconclusies

Vertaald luidt zijn samenvatting:

  • Uit onderzoek blijkt dat opleiden een relatie heeft met organisatieprestaties.
  • Investeringen in opleiden zijn gerelateerd aan positieve organisatorische resultaten.
  • Het is complex om te bepalen of opleiden de prestaties verbetert of dat succesvolle organisaties meer middelen hebben om aan opleiden te besteden.
  • Aanvullend onderzoek laat zien dat specifieke soorten opleiden grote voordelen opleveren. Voordelen werden gecreëerd met online opleiden, teamtraining, leiderschapstraining, interventies voorafgaand aan de opleiding, enz.
  • Aanvullend onderzoek naar specifieke factoren die opleiden beïnvloeden, laat grote verbeteringen in leerresultaten zien wanneer op onderzoek gebaseerde didactische principes worden gebruikt. Will werkt retrieval practice, context-alignment en gespreid oefenen uit. Maar noemt in zijn samenvatting ook feedback, herhaling, en ‘guiding attention’.

Je hebt dus minder en meer ‘effectieve’ manieren van opleiden.

Bij verbeterpunten op het gebied van opleiden gaat Will Thalbheimer o.a. in op:

  • Een systematische analyse van de opleidingsbehoeften, met inbegrip van een taakanalyse, wordt vaak overgeslagen of vervangen door rudimentaire vragen.
  • We leggen te veel de nadruk op informatie en demonstraties, en niet op toepassen en feedback.
  • Soms is opleiden niet nodig, maar zetten we opleiden toch in.
  • Soms zijn er betere alternatieven – naast opleiden – om de werkprestaties te verbeteren, maar gebruiken we die niet.

Opvallend is dat hij bij de laatste punten spreekt over ‘soms’. Ik vraag me daarbij af waarop hij dit ‘soms’ baseert. Wellicht wordt opleiden veel vaker dan ‘soms’ ten onrechte ingezet. Is daar onderzoek naar gedaan?

Will spreekt in zijn bijdrage over ‘training’. Ik mis een omschrijving wat hij hieronder verstaat. In het Nederlandse taalgebied is er een onderscheid tussen ‘opleiden’ en ’trainen’. ‘Opleiden’ is vaak meer theoretisch van aard. Opleiden duurt vaak langer. Denk aan cursussen of een MBA. Trainen is meer gericht op soft skills of tactile vaardigheden (hoe gebruik je een machine?). Een training neemt minder tijd in beslag. Ik vermoed dat Will het heeft over opleiden en trainen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.