Paar dagen Rome

Na veertien jaar hebben we de afgelopen week weer eens Rome bezocht. Dit blijft een prachtige stad, al is het er erg druk geworden.

We waren anderhalf jaar geleden van plan om Rome te bezoeken. Die reis hebben we toen vanwege bekende redenen moeten annuleren. We hadden nu afgesproken om samen met een nichtje en haar vriend te gaan. Zij waren nog nooit in Rome geweest. Voor ons was het de derde keer.

Gelukkig vertrok onze vlucht wel afgelopen zaterdag op tijd vanaf Schiphol (als je een paar dagen naar Rome gaat, is de trein m.i. geen optie). Het inchecken verliep trouwens soepel, al moest je er meer tijd voor uittrekken (neem voor een paar dagen ook alleen handbagage mee; dat scheelt ook veel tijd).

We hadden hetzelfde hotel (Hotel San Francesco) als veertien jaar geleden. Voor zover ik me herinner was er ook niets veranderd, behalve de wifi. Het hotel ligt in Trastevere, de leuke wijk ten zuiden van het oude centrum. De eerste middag/avond zijn we in Trastevere gebleven. Je vindt hier leuke straatjes en pleintjes (o.a. Piazza di San Callisto en de Piazza di Santa Maria), met hele leuke, lekkere en betaalbare restaurants (pizza Ivo a Trastevere, La Canonica; bij Nannarella stond helaas steeds een lange rij). De Basilica di Santa Maria in Trastevere is de belangrijkste bezienswaardigheid. Maar ook de Chiesa di San Francesco di Ripa, vlak naast ons hotel, bevat een fraaie sculptuur van Bernini.

Op 1 mei zijn we gewandeld naar het Circus Maximus, Palatino, Forum Romanum, Colosseum, Piazza Venetia, Campodoglio, Pantheon, Piazza Navona, Campo de’ Fiori, Piazza Farnese, Ponte Sisto, met als eindpunt de Piazza di Santa Maria. Veertien jaar geleden konden we het Pantheon zo inlopen. Nu hadden we moeten reserveren (was helaas niet meer mogelijk). Ik had wel online kaarten gekocht voor het Palatino en Forum Romanum zodat we niet in de rij voor tickets hoefden te staan. Het Colosseum was die dag ook al ‘uitverkocht’.

Afgelopen maandag zijn we gewandeld naar de Area Sacra del Largo Argentina (hier schijnt Julius Caesar door Brutus en kornuiten vermoord te zijn), de zuil van Trajanus, Palazzo del Quirinale (presidentieel paleis), de Trevi Fontein (die net werd schoongemaakt), de Spaanse Trappen, de Via Condotti, de Ponte Cavour, de Piazza dei Tribunali, de Castel Sant’ Angelo en de Basiliek van Sint Pieter. We hebben deze laatste kerk uitgebreid bekeken. We moesten zo’n twintig minuten in de rij staan. In onze Time to Momo van Rome stond 2,5 uur. Dat is dus overdreven. Als je de Sixtijnse kapel wilt bezoeken, dan moet je daar wel die tijd voor uittrekken. Dat hebben we ook niet gedaan (bij ons eerste bezoek aan Rome wel).

Na een late lunch in Vaticaanstad zijn we weer terug gewandeld naar Trastevere. Gisteren moesten we na het ontbijt meteen naar de luchthaven Fiumicino.

Rome is een prachtige stad met vele herinneringen aan diverse tijdperken. De vele graffiti ontsiert menige muur helaas. Reserveer vooraf kaarten van bezienswaardigheden en restaurants die je wilt bezoeken. Doe dat in een aantal gevallen ruim van tevoren. Vermijd als het kan schoolvakanties (wij zijn daaraan gebonden). Want het is er echt heel druk. Die zie je ook aan de foto’s, en aan de uitpuilende prullenbakken.

Hieronder vind je een foto-impressie.

Rome 2022

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.