Ga naar de inhoud
WilfredRubens.com over leren en ICT

WilfredRubens.com over leren en ICT

Ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning

  • Over mij
  • Mijn artikelen
  • Mijn boeken
  • Mijn presentaties
  • Boeken over leren en (t)e-learning
  • Home
  • Mijn diensten
  • Stappenplan TEL
  • Richtlijnen TEL
  • Contact
  • Disclaimer en Privacy

Bekwaamheden nodig om om te gaan met slimme technologie

28 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Volgens Harold Jarche evolueert de werkomgeving voortdurend, waarbij technologische en sociale veranderingen bepaalde aspecten van werk in steeds hoger tempo helpen veranderen. Hij stelt dat werknemers over drie meta-vaardigheden moeten beschikken om samen te werken met slimme technologieën.

Lees verder

Wat moet je doen als je AI gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs nu de AI Act in werking is getreden?

27 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Sinds 1 augustus jongstleden is de Europese AI Act in werking getreden. Op Frankwatching las ik een bijdrage over wat je als organisatie nu moet doen. In onderstaande bijdrage maak ik de vertaalslag naar leren, opleiden en onderwijs.

Lees verder

Generatieve AI: van digitale transformatie naar innovatie van business modellen

26 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Volgens Brian Solis heeft generatieve AI de onvolledigheid van investeringen op het gebied van digitale transformatie blootgelegd. Dit versterkt volgens hem de noodzaak voor arbeidsorganisaties om zich voor te bereiden op een geheel nieuwe toekomst. Solis kijkt daarbij naar het bedrijfsleven. Volgens mij is zijn analyse ook relevant voor onderwijs,

Lees verder

Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2024 (Top Tools for Learning 2024)

24 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Op maandag 2 september 2024 is Jane Hart van plan de resultaten van de 18de inventarisatie van de Top 100 Tools for Learning 2024 te publiceren. Wil jij jouw meest gebruikte leertechnologieën ook doorgeven (deadline 30 augustus 2024)? Hier vind je weer mijn top tien.

Lees verder

2U heeft faillissement aangevraagd

23 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

In de zomervakantie heeft het bedrijf 2U een faillissement aangevraagd. 2U is sinds juni 2021 eigenaar van edX, het bekende platform waar je deel kunt nemen aan massive open online courses en andere online programma’s van onder andere Harvard, MIT en TU Delft.

Lees verder

AI kan helpen ander onderwijs vorm te geven (echter…)

22 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Volgens Yong Zhao kan AI het onderwijs fundamenteel veranderen. Zhao stelt dat de huidige discussies over AI in het onderwijs zich te veel richten op het gebruik binnen het bestaande onderwijssysteem. In plaats daarvan pleit Zhao voor een radicale verandering van het onderwijssysteem, gefaciliteerd met behulp van AI. Volgens mij

Lees verder

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI tijdens mijn zomervakantie

21 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Tijdens mijn zomervakantie heb ik nauwelijks ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bijgehouden. Gelukkig helpt generatieve AI bij het snel verkrijgen van een overzicht van belangrijke ontwikkelingen op dit terrein, zodat je snel weer up to date bent. In deze blogpost vind je de m.i. het belangrijkste nieuws. Ik

Lees verder

Psst…op 2 september verschijnt mijn nieuwe boek

20 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Op verzoek van Uitgeverij Haystack heb ik de uitgave “Van start met e-learning in 60 minuten” geschreven.

Lees verder

Een zomervakantie in twee delen (zeilen bij Turkije en een weekje Cadzand)

19 augustus 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Vandaag is de laatste dag van mijn zomervakantie. In het begin van deze vakantie zijn we naar Göçek geweest om te zeilen. De laatste week naar Cadzand. Deze blogpost bevat een korte impressie.

Lees verder

Over sociale relaties, leren en AI

17 juli 2024 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Volgens Nafez Dakkak zijn mensen sociale wezens die leren met en dankzij anderen. Hij vraagt zich af of het gebruik van de ‘AI-tutor’ niet ten koste gaat van sociale relaties. Ik denk juist dat de perceptie van sociale relaties ertoe zal bijdragen dat AI nooit zo’n grote impact zal hebben

Lees verder

Berichten paginering

«Eerdere berichten 1 … 26 27 28 29 30 … 901 Volgende berichten»
nl Dutchen English
nl nl
  • Mastodon
  • LinkedIn
  • Flickr
  • YouTube
  • RSS feed

Wilfred Rubens

Wilfred

E-learning, zelfstandig adviseur, edublogger, politiek, onderwijs, pedagogiek, learning & development, education, leren, opleiden

Laatste posts in je mailbox?


Loading

Nieuwste posts

  • Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 17)
  • Drie dimensies van educatieve betrokkenheid en de rol van AI
  • Onderzoek naar social presence in online leeromgevingen
  • Vergelijking raamwerken voor AI-geletterdheid (mijn 9000ste blogpost)
  • AI als ‘game-changer’ voor L&D?

Laatste reacties

  • Wilfred Rubens op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Jan Pollet op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Wilfred Rubens op Blended onderwijs: de kloof tussen weten en toepassen

Blogarchief

Steekwoorden

actief verwerken Artificiële Intelligentie big data blended learning chatbot conferenties coronacrisis curriculumontwikkeling didactiek digitale geletterdheid digitale leeromgeving disruptive innovation e-learning effectiviteit elearning formeel-informeel leren Generatieve AI implementatie innovatie iPad kritiek L&D learning analytics learning design leertechnologie massive open online courses MOOC motivatie onderwijsvernieuwing onderzoek Online Educa Berlijn online leren ontwerp open education pedagogiek personalisering privacy professionalisering sociale media technology enhanced learning tips trends video virtual reality werkplekleren
Logo WRB
WordPress thema: Treville door ThemeZee.