Ga naar de inhoud
WilfredRubens.com over leren en ICT

WilfredRubens.com over leren en ICT

Ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning

  • Over mij
  • Mijn artikelen
  • Mijn boeken
  • Mijn presentaties
  • Boeken over leren en (t)e-learning
  • Home
  • Mijn diensten
  • Stappenplan TEL
  • Richtlijnen TEL
  • Contact
  • Disclaimer en Privacy

Nieuwe technologie heeft kenmerken die bevorderend zijn voor motivatie #ovcsymp

9 mei 2012 Wilfred 4 reacties

Nieuwe technologieën als de iPad hebben kenmerken die impliciet bevorderen dat mensen willen leren. Terwijl het onderwijs vaak zo is opgezet dat ingedruist wordt tegen drie psychologische basisbehoeften. Dat betoogde hoogleraar Rob Martens van de Open Universiteit vandaag tijdens een symposium dat ik vandaag heb bijgewoond.

Lees verder

Presentatie sociale media; anders leren, anders onderwijzen #ovcsymp

9 mei 2012 Wilfred Een reactie

Vanmiddag verzorg ik tijdens een afsluitend symposium van de Onderwijsvernieuwingscoöperatie een presentatie over sociale media en de relatie met didactiek. Jullie kunnen ook via Twitter participeren.

Lees verder

Doe mee aan een online enquête over het leertraject: Leren en Doceren in de 21e eeuw

8 mei 2012 Wilfred 3 reacties

Via een online enquête wil het Centre for Learning Sciences and Technologies van de Open Universiteit verwachtingen van belangstellenden peilen met betrekking tot een nieuw aangeboden service, het leertraject: Leren en Doceren in de 21e eeuw. Als projectleider ben ik erg benieuwd naar jullie reacties hierop. Bovendien zijn we benieuwd

Lees verder

Geleerde lessen van een iPad implementatie

8 mei 2012 Wilfred 3 reacties

Op basis van een zogenaamd 1:1 iPad initiatief heeft Carl Hooker 10 zaken opgeschreven die je niet moet doen bij de implementatie van de iPad binnen een schoolorganisatie (deel 1, en deel 2). Daarbij valt op dat een aantal zaken eerder met verwachtingen te maken hebben, dan met handelingen. Wat

Lees verder

Waarom innovatie vaak sneuvelt?

7 mei 2012 Wilfred 2 reacties

De invoering van disruptieve innovaties kun je niet gedetailleerd plannen. De weg ernaar toe is namelijk onbekend. Dat geldt ook voor online leren, waarbij je je richt op nieuwe markten. Maar wat zijn dan wel ingrediënten van een vernieuwingsaanpak?

Lees verder

Komt de vernieuwing van het hoger onderwijs van de innovatie van open courseware?

6 mei 2012 Wilfred Een reactie

De opkomst van open education impliceert op zich al een vernieuwing van het hoger onderwijs. Maar op dit moment is al sprake van innovatie van het vrij toegankelijk onderwijs zelf. Content wordt minder belangrijk en er vindt bundeling van krachten plaats. Boeiende en relevante ontwikkelingen, al met al.

Lees verder

Over de invloed van ICT op het onderwijs en op ons gedrag

5 mei 2012 Wilfred 4 reacties

De impact van ICT op onderwijs is volgens mij van drie factoren afhankelijk. En of technologie ons gedrag verandert, is wat mij betreft afhankelijk van de ‘affordances’ van die technologie.

Lees verder

Midweek Bologna

4 mei 2012 Wilfred 2 reacties

De afgelopen dagen ben ik in Bologna geweest. Als Italië-liefhebber was ik hier tot nu toe nog nooit geweest. Een duidelijk gemis.

Lees verder

Hoe bevorder je dat lerenden online video’s bij the Flipped Classroom daadwerkelijk bekijken?

3 mei 2012 Wilfred 5 reacties

Hoe motiveer je lerenden om zich bij de flipped classroom daadwerkelijk thuis voor te bereiden? Julie Schell pleit ervoor om principes van Just-in-Time Teaching en Peer Instruction hierbij toe te passen.

Lees verder

Impact iPad op onderwijs samengevat

2 mei 2012 Wilfred 7 reacties

Apple heeft de markt van het onderwijs met de iPad niet betreden, het is de klanten daar naar toe gevolgd. Aldus John Paul Titlow. Volgens Titlow helpt de iPad het onderwijs niet alleen te veranderen, maar maakt de iPad vooral ‘doe-het-zelf’-leren mogelijk.

Lees verder

Berichten paginering

«Eerdere berichten 1 … 451 452 453 454 455 … 901 Volgende berichten»
nl Dutchen English
nl nl
  • Mastodon
  • LinkedIn
  • Flickr
  • YouTube
  • RSS feed

Wilfred Rubens

Wilfred

E-learning, zelfstandig adviseur, edublogger, politiek, onderwijs, pedagogiek, learning & development, education, leren, opleiden

Laatste posts in je mailbox?


Loading

Nieuwste posts

  • Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 17)
  • Drie dimensies van educatieve betrokkenheid en de rol van AI
  • Onderzoek naar social presence in online leeromgevingen
  • Vergelijking raamwerken voor AI-geletterdheid (mijn 9000ste blogpost)
  • AI als ‘game-changer’ voor L&D?

Laatste reacties

  • Wilfred Rubens op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Jan Pollet op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Wilfred Rubens op Blended onderwijs: de kloof tussen weten en toepassen

Blogarchief

Steekwoorden

actief verwerken Artificiële Intelligentie big data blended learning chatbot conferenties coronacrisis curriculumontwikkeling didactiek digitale geletterdheid digitale leeromgeving disruptive innovation e-learning effectiviteit elearning formeel-informeel leren Generatieve AI implementatie innovatie iPad kritiek L&D learning analytics learning design leertechnologie massive open online courses MOOC motivatie onderwijsvernieuwing onderzoek Online Educa Berlijn online leren ontwerp open education pedagogiek personalisering privacy professionalisering sociale media technology enhanced learning tips trends video virtual reality werkplekleren
Logo WRB
WordPress thema: Treville door ThemeZee.