Vrijdag jongstleden was het afscheidssymposium van de Twentse hoogleraar Onderwijskunde Pløn Verhagen. Het symposium had als titel "Media nú: Nieuwe onderwijsmedia na 25 jaar". Het symposium kende drie parallelsessies, voordat het officiële afscheid plaatsvond. Ik mocht een presentatie houden tijdens één van die sessies. Maar ik had dus ook de
Lees verderElektronische boeken “innovating e-learning”
Eind maart 2006 heeft het Britse JISC (de zusterorganisatie van het Nederlandse SURF) een conferentie gehouden over vernieuwende e-learning praktijken. De volgende drie thema’s stonden centraal. Designing for learning Learner experiences with e-learning Innovating e-learning practice De presentaties, papers en samenvattingen van discussies zijn in drie elektronische boeken gebundeld.
Lees verderAlles draait om interactie
In het informatietijdperk draait het om digitale content. Die periode hebben we afgesloten, stelt Andrew J. Milne in het artikel Entering the Interaction Age: Implementing a Future Vision for Campus Learning Spaces…Today. Now, however, we are entering a new period—an Interaction Age—a time in which information is seen additionally as
Lees verderEen nieuwe DOPA?
Vlak voor de afgelopen Kerst berichtte ik verheugd dat de Deleting Online Predators Act niet door zou gaan. Deze wet beoogde kinderen te behoeden voor ongewenste uitingen binnen chatrooms en social networking sites zoals MySpace. Scholen en bibliotheken die federale Internet subsidies ontvangen zouden verplicht worden om de toegang tot
Lees verderiPods onderdeel educatieve gereedschapskist
De California State University maakt steeds vaker gebruik van podcasting voor het onderwijs. Het artikel iPods join educational toolkit at Fresno State beschrijft een aantal toepassingen. En daarbij gaat het niet alleen om het toegankelijk maken van hoorcolleges. Uit het artikel blijkt bijvoorbeeld dat studenten ook podcasts maken, die als
Lees verderRSS-feeds en ‘just in case’ leren
Ik heb gisteren een presentatie verzorgd over social software en leren, tijdens het afscheidssymposium van de Twentse hoogleraar Pløn Verhagen. Een interessant symposium. Zal ik later -als ik meer tijd heb- meer uitvoerig op ingaan. Eén puntje wil ik er nu al uitlichten. Tijdens een discussie aan het eind van
Lees verderSchool van de 21ste eeuw
Een paar dagen geleden schreef ik over het ‘klaslokaal van de toekomst‘. Vandaag kom ik weer een aardige beschrijving tegen van hoe een ‘school van de 21ste eeuw‘ er uit kan zien. The classrooms are designed for adaptability, with moveable furniture and operable walls. The instructional space even extends to
Lees verderHeldere relatie tussen kennis en leren?
Stephen Downes is er enthousiast over maar persoonlijk kan ik niet veel met deze "concept map" over de relatie tussen kennis en leren, die door een collega van Stephen is gemaakt. Het idee is goed, maar door de uitvoering raak ik het overzicht kwijt. Het zal wel met min leerstijl
Lees verderPresentatie e-learning 2.0
Vandaag verzorg ik een presentatie tijdens het afscheidssymposium van de Twentse hoogleraar Pløn Verhagen. In deze presentatie ga ik in op de rol die social software kan spelen bij kennisontwikkeling, en op de relatie van social software met e-learning 2.0. Daarnaast heb ik ten behoeve van een afscheidsbundel een artikel
Lees verderBlackboard patent van tafel?
Ik lees net dat het het verzoek van BlackBoard om -zeg maar- patent te krijgen op de elektronische leeromgeving is verworpen. Kan iemand dit bericht bevestigen? Of is het een hoax? Zou goed nieuws zijn. Update 27 januari 2007: Het patent is niet van tafel, maar staat wel ter discussie.
Lees verder