Online docenten evalueren (deel 2)

Begin januari 2005 blogde ik over een website waar studenten docenten online kunnen evalueren. Onlangs kwam ik bij de opleiding Informatica aan de Universiteit Utrecht een meer zorgvuldige applicatie tegen (die men uiteraard zelf had ontwikkeld). Docenten kunnen met deze tool zelf online evaluaties samenstellen. Ze putten daarbij uit een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Rssonderwijs.nl

Sipke Kloosterman is eind 2004 gestart met RSSOnderwijs.nl. Hij bundelt hier hier feeds over onderwijs, aangevuld met losse berichten, tot een feed per doelgroep (zoals primair onderwijs, hoger onderwijs en BVE-onderwijs). Het gaat daarbij overigens niet om weblogs. Het is ook mogelijk om zelf berichten toe te voegen (niet als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hulpmiddel bij het ontwikkelen van een e-learning strategie

Becta en NSCL hebben een matrix ontwikkeld die organisaties binnen de "learning and skills sector" moet helpen bij het ontwikkelen van een e-learning strategie. Je kunt via deze matrix de huidige situatie in kaart brengen en vervolgens een actieplan formuleren. De ontwikkelaars onderscheiden vijf categorieën: 1. Vision and Planning   2.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sneller leren door beter online te lezen

In het kader van een Europees project (5th framework) heeft professor Zambarbieri onderzoek gedaan naar ontwerpregels (guidelines) voor e-learning cursussen: "After analysing how people stare at computer screens, a European team has developed some 20 guidelines for improving electronic-page layout and a new assessment methodology for e-learning systems." (Bron) De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning in het Verenigd Koninkrijk

Bij de invoering van e-learning kun je drie ontwikkelstadia  onderscheiden (bron: Rubens, W. (2003). Omzien in verwondering: de (prille) geschiedenis van e-learning?. In: Rubens, W., Tjepkema, S., Poell, R., Wagenaar, S. & Dekker, H. (Eds)  (2003). E-learning: meerwaarde of meer van hetzelfde?. HRD Thema  (4)(3). Deventer: Kluwer. 9-17). Het eerste

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ziet de ELO van de toekomst er uit?

Scott Wilson schreef onlangs over de "elektronische leeromgeving van de toekomst". Hij gaf vanuit deze optiek ook een interessant commentaar over Sakai, de open source elektronische leeromgeving waar sinds kort SURF ook bij betrokken is. Vandaag zie ik in zijn weblog een afbeelding staan van hoe de elektronische leeromgeving van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder