Review Toolkit als hulpmiddel bij aanbesteding en implementatie van de digitale leeromgeving

Veel onderwijsorganisaties zijn momenteel bezig met de implementatie van een volgende generatie digitale leeromgeving, of met de aanbesteding van een DLO. Verder houden onderwijsinstellingen of opleidingsinstituten op dit moment het gebruik van de DLO kritisch tegen het licht. Deze organisaties zouden wel eens baat kunnen hebben bij de VLE Review Kit.

Deze uitgebreide website -waar overigens ook medewerkers van de Universiteit van Twente aan hebben bijgedragen- is het initiatief van Ucisa. Dit is een soort Britse beroepsorganisatie voor professionals die zich bezighouden met ICT in het onderwijs.

Het doel van deze toolkit is om ervaringen, inzichten en ‘harde lessen’ te vertalen naar behapbare en praktische hulpmiddelen. Je vindt er inzichten in uitdagingen, mogelijke valkuilen maar ook succesverhalen.

De toolkit bestaat uit zes hoofdonderdelen:

  1. Visievorming (context, historie van de DLO, huidige praktijk, ontwikkelingen, waarom een review met o.a. aandacht voor een business case, het gebruik van persona’s/scenario’s, hoe kun je je organisatie erbij betrekken en percepties van verschillende belanghebbenden begrijpen).
  2. Specificeren (o.a. functionele eisen, gebruikersgemak in kaart brengen en het stellen van prioriteiten).
  3. Aanschaffen (o.a. het verloop van een aanbestedingstraject met bijvoorbeeld waarschuwingssignalen tijdens de aanbesteding).
  4. Implementeren (verschillende hosting modellen, open source of niet, verschillende implementatiemodellen, wel/niet migreren van content, kernpunten bij het implementeren).
  5. Voordelen opleveren (o.a. over ondersteuning).
  6. Bronnen.

Volledig? Nee, natuurlijk niet. Handig? Zeer zeker!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , , , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: