Social learning bij een compliance training? #RethinkCompliance

Een compliance training is een training die je moet volgen omdat wet- en regelgeving je daartoe verplicht. De online varianten hiervan dragen bij aan het negatieve beeld dat mensen vaak hebben ten aanzien van e-learning: eenzaam leren, page turners, weinig keuzevrijheid, etcetera. Is het mogelijk om elementen van ‘social learning’ toe te passen bij deze cursussen?

Compliance trainingen hebben vaak te maken met bedrijfshulpverlening, veiligheid op het werk of nieuwe procedures als gevolg van veranderende wetgeving. Werknemers zijn verplicht om deze trainingen te volgen. Eén van mijn eerste e-learning trajecten was het ontwikkelen van een online training over een nieuw documentmanagement systeem voor een farmaceutisch bedrijf. Medewerkers mochten het nieuwe systeem van de Amerikaanse Food and Drugs Agency pas gebruiken nadat men een training had gevolgd.

Deze trainingen zijn bepaald niet populair bij werkgevers en werknemers. Dat komt omdat ervaren werknemers de expertise ook op een andere manier kunnen ontwikkelen (via werkplek leren) en het gevoel hebben dat deze traingen hen van het werk afhouden. Daarnaast zijn de trainingen vaak ook als een ‘verplicht nummer’ ontwikkeld: korte instructies met vragen en oefeningen die je maken moet (ook al beheers je de inhoud al).

HT2Labs denkt echter dat dit ook beter kan. Aan de hand van een training over brandveiligheid laten zij in een massive open online course zien dat een compliancy training geen vorm van geïsoleerd leren hoeft te zijn maar via conversaties aantrekkelijker kan worden gemaakt en beter kan beklijven. Verder focussen zij zich op alternatieve manieren van het verkrijgen van bewijsmateriaal (bijvoorbeeld via xAPI).

Op zich is dit een interessante benadering. Ik vraag me echter af of binnen deze MOOC er rekening mee gehouden wordt dat het negatieve beeld van compliance trainingen niet alleen te maken heeft met de didactische opzet, maar ook met een gebrek aan motivatie van deelnemers als gevolg van onvoldoende betekenisvolle inhoud en een gebrek aan keuzevrijheid. Verder willen deelnemers een dergelijke cursus mede hierom zo snel mogelijk afronden. Het is de vraag of een andere didactische opzet hier aan bijdraagt. Ook moet je je afvragen hoe je de leerinhouden zo effectief mogelijk leert. Dat is vaak via ‘direct instruction‘.

Deze MOOC start 28 augustus en duurt drie weken. Wellicht dat ik me inschrijf. Want ik ben op zich wel benieuwd naar de inhoud en of deze MOOC ingaat op mijn vragen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.