Sociale media, didactiek en pedagogiek #smhuis

Vandaag heb ik in het Innovatiehuis van het middelbaar beroepsonderwijs een workshop verzorgd over het gebruik van sociale media binnen het onderwijs. Daarbij ben ik vooral ingegaan op didactische en pedagogische aspecten.

Na enkele inleidende opmerkingen ben ik ingegaan op een aantal redenen om sociale media in het onderwijs te gebruiken:

  • Je kunt er een krachtige en afwisselende leeromgeving mee helpen realiseren.
  • Je kunt er de muren van de school mee doorbreken.
  • Je kunt er een activerende didactiek mee helpen faciliteren: lerenden kunnen ermee creëren en publiceren).

(Er zijn meer redenen).

Ik heb daarbij ook benadrukt dat je goed moet kijken naar jouw context. Weblogs zou ik bijvoorbeeld niet zo snel inzetten bij niveau 1 leerlingen.

Betekent dit dan dat je Facebook voor leren moet inzetten? Dat is dus niet vanzelfsprekend. Onder meer omdat veel lerenden deze applicatie als privétool beschouwen, omdat je onderwijsdata niet zo maar op Facebook mag plaatsen en omdat het risico op afleiding dan wel erg groot is.

Vervolgens ben ik ingegaan op de risico’s van verleiding, en hoe daar mee om te gaan.

Mijn uitgangspunten daarbij zijn:

  • Onderwijs kan NOOIT concurreren met ‘fun’.
  • ‘Fun’ is belangrijk, maar werkt negatief voor leren als lerenden hier meer dan 20% van de tijd mee bezig zijn.
  • Kansen benutten, risico’s voorkomen.
  • Alle leerlingen ‘bij de les’.
  • Selectief inzetten ICT.
  • Beschikking over laptop/tablet: smartphone niet nodig.
  • Kijk naar je doelgroep 
(leer leerlingen verantwoordelijkheid dragen).
  • Pedagogisch aanpakken.

Hieronder vind je mijn presentatie, waar ook geanimeerd over is gediscussieerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.