Stop met brainstorming (maar wat dan?)

Tijdens workshops en op de werkplek doen we nog steeds aan het in groepsverband bedenken van ideeën, brainstorming. Onderzoek laat echter zien dat dit helemaal niet productief is. Wat is een goed alternatief? En hoe kun je technologie gebruiken voor het bedenken van ideeën?

“Meer weten meer dan één”, wordt vaak gezegd. Als we echter met elkaar brainstormen, dan beïnvloeden we elkaars denken waardoor ideeën neigen te convergeren. Daardoor kan ook ‘groupthink’ ontstaan.

Art Markman geeft tips om dit te ondervangen. De suggesties om ICT erbij te gebruiken zijn voor mijn rekening.

A) Laat individuen eerst alleen werken.
Laat elke deelnemer drie ideeën opschrijven. Vervolgens wisselen zij de ideeën met een ander groepslid uit, en bouwen zij voort op de ideeën van de ander. Daarbij is het van belang dat je het met elkaar eens bent over het probleem waarvoor een oplossing wordt gezocht. Je kunt hiervoor ook tools als Padlet of Mentimeter gebruiken. Waar het echter om gaat, is dat individuen eerst alleen ideeën genereren en zich niet vanaf het begin laten beïnvloeden door anderen. Je bent op deze manier bezig met brainwriting, en niet met brainstorming.
B) Neem de tijd.
Volgens Markman heb je binnen groepen altijd mensen die niet van onzekerheid houden en snel aan de slag willen met het oplossen van een probleem. Je moet echter de tijd nemen om voldoende ideeën te verkennen. Vermijd ‘jumping to solutions’ en bouw voldoende tijd in om ideeën te evalueren. Markman pleit voor een techniek die ‘6-3-5’ heet. Maar je zou ook ideeën via ProConIt kunnen evalueren. Daarbij bedenk je eerst individueel argumenten voor en tegen bij ideeën. Vervolgens kunnen deelnemers stemmen op argumenten. Neem daarbij de tijd om argumenten door te nemen, en daarna te stemmen. Anders krijgen de eerst genoemde argumenten de meeste stemmen, en niet de beste argumenten.
C) Laat mensen ook tekenen.
Volgens de auteur zijn uitgesproken oplossingen vaak abstract en moeilijk uit te voeren. Onderzoek van Markman laat zien dat een combinatie van tekenen en schrijven het beste werkt. Onderstaande video laat zien hoe dit kan werken.

Markman onderbouwt ook waarom tekenen -brainsketching?- kan helpen bij het genereren van ideeën. Mensen vinden het bijvoorbeeld makkelijker om een bepaald proces te visualiseren. Als mensen trouwens snel tekenen, kan de uitkomst tot verkeerde interpretaties leiden. Dit kan worden ondervangen door woorden toe te voegen aan tekeningen. Aan de andere kan kunnen verkeerde interpretaties ook tot nieuwe ideeën leiden.
Je kunt hierbij natuurlijk ook technologie gebruiken. Ik denk zelfs dat ontwikkelingen als 3D en virtual reality bij kunnen dragen aan het bedenken van realistische oplossingen voor vraagstukken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: