Tegenstellingen rond ICT en onderwijs

Donald Clark is -net als ik- de afgelopen week naar de BETT geweest. Hij heeft zeven tegenstellingen op het gebied van ICT en onderwijs mee naar huis genomen.

Hij schrijft bijvoorbeeld dat het onderwijs bezeten is van klaslokalen, maar dat het weinig zinvol is om daar technologie naar binnen te schuiven. Hij typeert dat als het gieten van drank in een zeef.


The caged learners are always trying to get out and the technology allows them to do so.


Interactieve whiteboard noemt hij bijvoorbeeld "nonsense" (waarmee hij m.i. de zinvolle toepassingen die er wel degelijk zijn erg tekort doet).

Ook verbaast hij zich er over dat veel technologie er van uit gaat dat een docent het gebruik ervan moet begeleiden. Volgens Clark zijn docenten bij de beste ICT-toepassingen niet eens betrokken (helaas geeft hij geen voorbeelden).

Een derde tegenstelling is dat de BETT bezocht wordt door mensen die volgens Clark eigenlijk een hekel hebben aan technologie.

Zijn hele, provocerende, betoog komt er eigenlijk op neer dat hij een zinvol gebruik van ICT binnen het huidige onderwijssysteem nauwelijks ziet zitten. Dit in tegenstelling tot het gebruik van ICT voor andere manieren van leren. Donald Clark wordt wel eens verweten dat hij wel scherpe kritiek geeft op wat volgens hem niet deugt, maar dat hij niet met een bruikbaar alternatief komt. Ik vermoed dat deze blogpost over de BETT bij veel mensen weer zo'n reactie op zal roepen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Goed stuk. Ik vind idd de anti private sector houding er een die maar niet weg te krijgen is uit de scholen. Langzaam aan merk je dat er invloeden de school inkomen als bijvoorbeeld de functiemix en combinatiefuncties. Op deze manier wennen leraren aan invloeden uit het bedrijfsleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.