Terugblik op bloggen in 2021

Ik wil jullie allereerst nog een gelukkig en gezond 2022 wensen! Ook dit jaar wil ik in de eerste blogpost van het nieuwe jaar terugblikken op bloggen in 2021. De coronacrisis is net als verleden jaar van grote invloed geweest op het bezoek en op de inhoud van mijn weblog.

Ik heb het afgelopen jaar 279 blogposts geschreven. In 2020 waren het er 297. Sinds 2019 ben ik bewust minder gaan bloggen (ongeveer 6 keer per week, niet in vakanties).

In 2021 is mijn weblog weer druk bezocht: 182.738 keer door 96.709 bezoekers. Daarmee komt ‘2021’ op de tweede plek te staan wat betreft bezoek. Het eerste coronajaar is mijn blog het drukst bezocht van alle jaren dat ik blog: 202.726 keer door 103.400 bezoekers.

Populaire posts

Na de homepage is de blogpost ‘Voor- en nadelen gebruik sociale media door jongeren’ weer de meest populaire blogpost. Daarna volgen ‘Voorbeelden van online activerende werkvormen’  en  ‘Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie’. Al deze bijdragen zijn ouder dan een jaar.

Thema’s

Als ik de blogposts van 2021 scan, dan vallen verschillende bijdragen over geleerde lessen van online en simultaan leren tijdens de coronacrisis op (o.a. over videoconferencing vermoeidheid en het bevorderen van betrokkenheid). Verder heb ik weer aandacht besteed aan de gebruikelijke onderwerpen zoals

  • didactiek (met de nodige aandacht voor afwegingen ten aanzien van asynchroon online, synchroon online en face-to-face leren),
  • AI (inclusief chatbots),
  • learning analytics,
  • virtual reality/augmented reality,
  • leerplatforms (zoals LMS en LXP),
  • leertechnologie en ethische aspecten,
  • microcredentials,
  • professionalisering en ondersteuning.

De laatste maanden heb ik een aantal keren aandacht besteed aan de mogelijke impact van de Metaverse op leren, opleiden en onderwijs. Een aantal algemene bijdragen over trends op het gebied van technology enhanced learning ontbreken ook niet.

Ik probeer ’technology enhanced learning’ steeds nuchter, genuanceerd en reëel te benaderen, ‘evidence-informed’, met oog voor mogelijkheden en beperkingen en rekening houdend met diverse contexten.

Ik ga daar komend jaar mee door. Mogelijk ga ik ook werken aan een update van mijn  inmiddels verouderde boek ‘E-learning. Trends en ontwikkelingen’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.