Trends en voorspellingen voor 2018

Tijdens de dagen voor de Kerst verschijnen traditiegetrouw diverse artikelen over technologische trends en voorspellingen voor het jaar dat komen gaat. Ik wil drie bijdragen kort bespreken.

Cait Etherington doet de volgende voorspellingen op het gebied van educatieve technologie:

  • De populariteit van virtuele K12-scholen groeit, en zal zelfs de voorkeur krijgen van ouders. Onder meer vanwege lagere kosten. In ons land speelt dit m.i. niet.
  • Applicaties worden in toenemende mate met de stem bediend.
  • Big data blijven het leren sturen.
  • De coding bootcamp industrie blijft met ups en downs groeien, mede door de combinatie met online programma’s.
  • Het hoger onderwijs biedt in toenemende mate online en blended programma’s aan omdat studenten daar steeds vaker om vragen.

Frankwatching besteedt aandacht aan trends op het gebied van online communities.

  • Het aantal communities neemt toe omdat social media leiden tot beperkte betrokkenheid en omdat de toegankelijkheid van applicaties verbetert.
  • Online communities worden integraler deel van “de klantreis”. Mijn vertaling: binnen het onderwijs kunnen communities tussen school, lerenden en werkveld aan populariteit winnen (gericht op kennis delen).
  • Organisaties zijn vaker bereid interne processen anders in te richten. Anders slagen communities niet. “Organisaties gaan werken als netwerken”, schrijven de auteurs.
  • De populariteit van chatbots neemt toe.
  • Communities worden vaker gebruikt voor co-creatie en ideation (gebruikers ideeën laten aandragen).
  • Grenzen tussen interne en externe communities vervagen. Ook hierbij gaat het bij onderwijs om de relatie tussen onderwijsinstelling, lerenden en werkveld.
  • Steeds meer medewerkers gaan de rol van communitymanager vervullen.

Marketingfacts gaat in op trends op het gebied van online video.

  • Er zal meer gebruik worden gemaakt van livestreaming. Je kunt dan direct met je publiek interacteren. In relatie tot leren, opleiden en onderwijs denk ik vooral aan het op een meer informele manier delen van kennis en ervaringen, bijvoorbeeld na afloop van een event. Zie dit voorbeeld van Jo Cook tijdens de Online Educa Berlijn. Het gaat namelijk om korte livestreams.
  • Er worden vaker bumper ads gemaakt (videoadvertenties van maximaal zes seconden met een duidelijke call-to-action). Deze versterken vaak langere video’s. Mijns inziens minder geschikt als format om mee te leren. Wel als prikkel. Hierbij is de constatering dat video’s vooral op een mobiel device worden bekeken, ook voor leren, opleiden en onderwijs relevant (66% van de YouTube-video’s worden mobiel bekeken).
  • Door middel van video shopping ads kun je inspelen op een actie van een consument. De focus komt meer op de inhoud te liggen, en minder op het product of merk. Dit zal met name ook vooral relevant zijn voor marketing.
  • Er zal meer aandacht worden besteed aan de kwaliteit van video’s. Voor leren, opleiden en onderwijs is dat ook een relevante ontwikkeling. Let dus niet alleen op de inhoud van de video.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags:
Top

%d bloggers liken dit: