Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs

Artificiële intelligentie bestaat al decennia, maar wordt steeds meer alomtegenwoordig en krachtiger. Gisteren en vandaag ben ik gestuit op twee toepassingen die dit onderstrepen. Beide toepassingen onderstrepen m.i. de betekenis voor leren, opleiden en onderwijs.

English teacher chatbotToepassing één is de verbeterde chatbot van OpenAI, die gebaseerd is op het taalmodel GPT-3. Ik werd door verschillende bronnen hierop geattendeerd. De kans is dus groot dat jij ook al kennisgemaakt hebt met deze toepassing.

Deze chatbot stelt je in staat om via vragen teksten te genereren of te manipuleren. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen aan de chatbot, samenvattingen genereren, ideeën ontwikkelen of teksten vertalen.

Ik heb bijvoorbeeld gevraagd wat de sterke en zwakke kanten zijn van online proctoring. Vervolgens heb ik de chatbot gevraagd de output te vertalen in het Nederlands. Dit is het resultaat:

Kracht:

1. Kostenbesparingen: online toezicht verwijdert de behoefte aan fysiek toezicht, wat vaak duur en tijdrovend kan zijn. Ook kunnen proefexamens overal worden afgenomen waar is een internetverbinding.

2. Vergrote beveiliging: Online toezicht biedt een veiligere manier om tests af te nemen, aangezien het automatische algorithmen heeft om te detecteren of er tekenen van fraude zijn.

3. Gemak en flexibiliteit: Met online toezicht kunnen studenten hun examens op hun eigen gemak afleggen zonder dat zij naar een testfaciliteit hoeven te reizen en in de rij moeten staan. Ze kunnen ook hun antwoorden aan het einde van het examen nalezen.

Zwakken:

1. Potentiële technische problemen: Met online toezicht kunnen studenten technische problemen tegenkomen zoals trage internetverbindingen of systeemcrashes. Als dit tijdens het examen gebeurt, kan dit de prestaties van de student aanzienlijk beïnvloeden.

2. Gebrek aan persoonlijke interactie: Proctors zijn niet fysiek aanwezig om met de student te communiceren, wat de ervaring van de student en de algehele geloofwaardigheid van het examen kan beïnvloeden.

3. Veiligheidsrisico’s: Hoewel online toezicht meer veiligheid biedt tegen fraude, is er altijd een risico dat hackers toegang krijgen tot het systeem.

Niet perfect (kijk naar het taalgebruik, inbreuk op privacy wordt onder meer niet genoemd), maar toch behoorlijk. Het leerzame zit er m.i. in dat je de resultaten vergelijkt met jouw eigen ideeën over wat goede output is. Je zult ook moeten nadenken over wat dergelijke toepassingen voor gevolgen hebben voor opdrachten die je gebruikt.

Het maximum aantal tekens dat je momenteel kunt gebruiken, vormt nog een belemmering. Je kunt bijvoorbeeld van een lang artikel geen uitgebreide samenvatting maken.

Toepassing twee is Inworld. Met behulp van dit platform kun je zelf chatbots maken of reeds gemaakte chatbots uitproberen. Wat betreft prijs hebben ze een gratis variant en betaalde versies met meer mogelijkheden.

Ik heb vanochtend bijvoorbeeld geconverseerd met The English Tutor. Deze chatbot is bedoeld om je in de Engelse taal te oefenen via conversatie. De conversaties zijn behoorlijk realistisch. Je krijgt trouwens geen feedback op fouten (ik heb bewust schrijffouten gemaakt). Je kunt wel jouw schrijfwijze vergelijken met de manier waarop de chatbot woorden schrijft (bijvoorbeeld ‘mean’ versus ‘meen’).

Hieronder vind je een screenshot van een deel van één conversatie:

Chatbot conversatie

Een andere voorbeeld is de chatbot Sigmund Freud waar je over je dromen en onbewuste wensen kunt converseren. Een voorbeeld van deze conversatie houd ik maar voor me….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.