Virtuele klas-sessie Blended learning en effectieve didactische principes

Vanochtend heb ik een virtuele klas-sessie verzorgd over het toepassen van effectieve didactische principes bij blended learning, voor een team van het Nova College.

Ik ben begonnen met twee vragen waarmee ik de voorkennis over blended learning wilde activeren. Daarna heb ik de structuur van de sessie toegelicht.

  • Blended learning. Korte introductie (waar heb ik het over?)
  • Blended learning? Hoe? (keuzes maken)
  • Ik heb aangegeven dat ontwerpcriteria beïnvloeden hoe blended learning vorm krijgt. Daarbij heb ik ook de stelling ingenomen dat de coronacrisis leidt tot andere keuzes ten aanzien van een aantal ontwerpcriteria. Ik heb de aanwezigen gevraagd naar een aantal van keuzes.
  • Is ‘blended learning’ effectief? Ja, mits je onder meer zorgvuldige aandacht besteed aan het ontwerp en de didactiek. In de praktijk blijkt blended learning echter niet altijd effectief te zijn. Kijk naar wat we weten over wat werkt op het gebied van effectief onderwijs en pas die principes toe bij blended learning. Hoe kan technologie onderwijs en opleiden dan versterken, verbeteren, vernieuwen en veranderen (maar let wel op effectiviteit)?
  • Gebruik daarom bouwstenen voor een effectieve didactiek als kader (Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek en First Principles of Instruction). Ik heb dat geïllustreerd aan de hand van zeven principes:
  1. Gebruik leertechnologie om lerenden leerstof actief te laten verwerken.
  2. Gebruik leertechnologie om realistische problemen als startpunt van het leren te maken.
  3. Gebruik leertechnologie om voorkennis te activeren.
  4. Gebruik leertechnologie om een duidelijk gestructureerde en uitdagende instructie te verzorgen.
  5. Gebruik leertechnologie voor toetsing als leer- en oefenstrategie.
  6. Gebruik leertechnologie om lerenden het geleerde te laten toepassen.
  7. Gebruik leertechnologie om lerenden het geleerde te laten integreren in het dagelijks leven.

Zie:

De groep was beperkt van omvang. We zijn daarom uitgebreider ingegaan op de toepassing van de houd op hun eigen onderwijs. Daarom heb ik de quiz maar laten zitten 😉

Tenslotte ben ik ingegaan op eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren.

Ik heb de virtuele klas-sessie afgesloten met een samenvatting.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: