Voorwaarden, doceer- en leerstrategieën voor goed onderwijs

Instructional Strategies for Today is een mooie samenvatting van een essay met de gelijknamige titel. Wat zijn voorwaarden, effectieve doceerstrategieën en leerzame leerstrategieën voor goed onderwijs (of je er nu wel of geen leertechnologie bij gebruikt)?

Voorwaarden

  • Diversiteit en interconnectiviteit: houdt er rekening mee dat je te maken hebt met een lerenden die sterk verschillen, en verbindt ervaringen van lerenden.
  • Stel extra middelen en activiteiten beschikbaar mogelijk en zorg ervoor dat ze onderdeel zijn van de leerervaringen.
  • Help lerenden om betekenis te geven aan activiteiten die normaliter niet met elkaar in verbinding staan. Maak bijvoorbeeld duidelijk dat je kennis van statistiek moet hebben om later beleidsstukken te kunnen lezen.
  • Voorkom cognitieve overbelasting.
  • Leer lerenden technieken waarmee zij hun eigen connecties kunnen creëren, bijvoorbeeld effectief informatie filteren.
  • Leer hoe je bronnen en kennis kunt samenstellen en terugvinden. Bijvoorbeeld hoe je op een goede manier aantekeningen kunt maken of hoe je informatie op een goede manier kunt archiveren.
  • Combineer geleide instructie met student-gecentreerde activiteiten.

Doceerstrategieën (wat moet de docent doen?)

  • Scaffolding. Geef in het begin veel begeleiding en ondersteuning en bouw deze geleidelijk af.
  • Voordoen en uitleggen.
  • Coaching en mentoring. Observeer lerenden en begeleid hen tot een niveau van ‘meesterschap’.

Leeractiviteiten (wat moet de lerende doen en de docent faciliteren?)

  • Coöpereren. Samenwerken en interacteren met elkaar, met experts en met systemen. Nota bene: samenwerkend leren is niet altijd effectief (je moet eerst over voorkennis beschikken en weten hoe je samenwerkend moet leren).
  • Authentieke, realistische en complexe taken uitvoeren (begin trouwens eerst eenvoudig).
  • Construeren. Hiermee wordt gedoeld op op het uitdagen van lerenden, op lerenden laten creëren, reflecteren en op het gebruik van feedback.
  • Intentioneel (doelen stellen en acties analyseren).
  • Actief leren (hands-on, doen, feedback krijgen door consequenties en resultaten van acties te observeren).

Er zijn m.i. overigens meer zinvolle doceer- en leeractiviteiten te onderscheiden (zoals toetsen als leeractiviteit).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: