Wat kunnen online events leren van de ervaringen met blended en simultaan onderwijs?

Vandaag vond de Digital University Day plaats. Universiteiten organiseren niet alleen onderwijsactiviteiten, maar ook andere bijeenkomsten zoals academische plechtigheden en congressen. De organisatie had mij gevraagd om vanuit de ervaring van blended en simultaan onderwijs aan te geven wat belangrijke geleerde lessen zijn voor het organiseren van online en ‘simultane’ evenementen.

Ik ben eerst ingegaan op het verschil tussen blended en simultaan onderwijs. Ik heb daarvoor deelnemers eerst een aantal uitspraken over blended learning voorgelegd. Verder heb ik aangegeven dat de coronacrisis er toe heeft geleid dat volledig online leren en ‘simultaan onderwijs’ eerder zijn toegepast dan ‘blended’ onderwijs. Ik ben daarbij ook ingegaan op ‘uitdagingen’ van simultaan onderwijs.

Daarna ben ik ingegaan op geleerde lessen ten aanzien van leeractiviteiten:

  • Combineer als het even kan asynchroon en synchroon online leren. Beiden hebben sterke en minder sterke kanten, en vullen elkaar aan. Een probleem is wel dat evenementen gebeurtenissen zijn en onderwijs een langer lopend proces. Deelnemers nemen met een andere intentie deel. Zij focussen zich meer op een bepaald moment om te participeren.
  • Voorkom een overdaad aan applicaties.
  • Maak gebruik van activerende werkvormen. Bijvoorbeeld break-out room opdrachten.
  • Besteed aandacht aan online socialisatie. Bij dit online event werd je welkom geheten via een online video en kreeg je een digitale badge overhandigd. Maar verder is ook ruimte voor niet-taakgebonden interactie van belang.

Ik ben geëindigd met een quiz.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.