Werkplek leren begint hier #OEB17

Op dag twee van de Online Educa Berlijn heb je altijd de keuze tussen twee openingssessies. Ik heb de sessie bijgewoond over werkplek leren, waarbij met name gekeken is naar veranderingen in arbeid en de impact op leren.

Heather McGowan houdt zich als adviseur bezig met werken en leren. Haar bijdrage ging er over dat leren de toekomst van werken is. Heather schetste in zeer hoog tempo dat we naar een nieuw paradigma van werken gaan waarbij we werken om blijvend te kunnen leren. Van een wereld die ingewikkeld was, gaan we naar een wereld die complex is. De belangrijkste bedrijven van nu houden zich vooral bezig met leren, niet meer met produceren (augmented economy). Proces kunstmatige intelligentie en sociale intelligentie worden belangrijker en zullen van grote invloed zijn op arbeid. Onze mentale modellen blijven echter achter bij de werkelijkheid. Leren, afleren, opnieuw leren: dat is belangrijk.
Waarom vragen we kinderen wat ze willen worden als 65% van de banen van straks nog niet bestaan en bijna de helft van de banen geautomatiseerd zijn. We moeten ook vooral transdisciplinair werken. Toenemende bekwaamheid wordt het doel van leren.
Zie ook dit artikel van Heather: https://www.linkedin.com/pulse/learning-uncertainty-imperative-heather-mcgowan/
Volgens Heather hebben we ook andere beloningssystemen nodig. Werkgevers zouden ook moeten blijven investeren in werknemers, ook als deze snel van baan wisselen. Ze krijgen immers ook nieuwe goed ontwikkelde werknemers weer binnen. Laat mensen ook in teams werken. Daarmee kun je vertrekkende expertise opvangen. Vraag je als individu af wat jouw ‘purpose’ is.

Patrick King is hoofd van Learning Solutions bij LinkedIn. Hij schetste enkele trends rond werkplek leren. Daarbij ging hij verder op waar Heather was gestopt. Hij schetste dat nieuwe banen ontstaan op het gebied van commerciële droneindustrie, 3D printing, en crypto currency. Op dit moment zijn belangrijke uitdagingen bepaalde ’skill gaps’ en het continu kunnen engagen en bij laten blijven van werknemers.
Volgens King zullen vooral ‘hogere vaardigheden’ gevraagd worden. Zoals het kunnen analyseren van big data. LinkedIn ziet de belangrijkste vaardigheden voorbij komen: deep learning en bepaalde programmeertalen. Zij analyseren ook wat de meest gevraagde banen zijn: op het gebied van robotics, machine learning, Internet of Things.
Het gaat echter niet alleen om technologische vaardigheden. Belangrijk ook: human interaction, leiding geven, relaties ‘managen’. Deze vaardigheden kun je niet automatiseren.
Het vasthouden van medewerkers is ook een belangrijk thema. Mensen veranderen vaker van baan (gemiddeld binnen 28 maanden). Werknemers veranderen van baan omdat ze onvoldoende mogelijkheden hebben om zich verder te ontwikkelen. Leren moet daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Bij LinkedIn hebben ze bijvoorbeeld een uitgebreid leiderschapsprogramma. Medewerkers krijgen ook ruimte om te leren. Banen zijn een groep vaardigheden. Het gaat om je vaardigheden, je bekwaamheden. Daar kun je meerdere banen mee vervullen.

Alan Ryan is verantwoordelijk voor onderwijs en training van personeel in de Britse zorgsector (National Health Education). Ze zijn waarschijnlijk de grootste IRT-werkgever en investeren veel in opleiden. Vergrijzing is een groot probleem voor deze organisatie. Er is veel personeel in de zorg nodig.
Ryan schetste ook de grote gevolgen van digitalisering (o.a. mobiele technologie). Dat zie je echter onvoldoende terug op het gebied van leren en opleiden. Bij de National Health Education hebben ze een Learning Solution ontwikkeld en een publiek platform met content met een indrukwekkende hoeveelheid gebruikers.
Verder ging Ryan kort in op technologische ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie (auto brengt je naar huis als je hebt gedronken, virtuele assistenten), gepersonaliseerd leren (wat ik nodig heb), VR/AR (lichaam bestuderen, moet leren tot beter leren; ik heb vandaag voor de derde keer de zus van Donald Clark met de Oculus Rift gezien). Bij zijn organisatie bestaat e-learning voor 90% uit simulaties.
Wat betreft effectiviteit: je zou eigenlijk de impact op dienstverlening aan patiënten willen meten? Dat is echter onmogelijk.

Is de L&D-sector wel in staat om te gaan met deze veranderingen. Ryan was hier optimistisch en ziet meer training on the job, leerwerkplekken en deeltijd opleiden. Zijn we instaat om aan veranderingen aan te passen. De te grote focus op korte termijn (bijvoorbeeld van bestuurders) kan belemmerend werken voor echte veranderingen.
Alle sprekers benadrukten het enorme belang van leren en ontwikkelen om als individu en organisatie te kunnen overleven binnen de vierde industriële revolutie.

Wat zijn de skills voor deep learning, vroeg Robert-jan Simons. Dat was een lastige vraag. Ethisch handelen, sociale intelligentie, computational thinking, kritisch denken, bewust zijn van bias werden genoemd.

Dit waren alle drie goede sprekers. Bovenstaande beschrijving doet waarschijnlijk vooral Heather tekort. Inhoudelijk heb ik het allemaal al eerder voorbij zien komen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.