Worden de ‘beste’ leermanagement systemen niet in de Lage Landen gebruikt?

Onlangs heeft Craig Weiss weer een analyse gepubliceerd van de beste leermanagement systemen. Het valt me op dat de ‘beste’ leermanagement systemen -voor zover ik weet- in de Lage Landen niet worden gebruikt. Of heb ik het mis?

Weiss is onafhankelijk analist en publiceert jaarlijks een lijvig en prijzig rapport waarin hij leermanagement systemen beschrijft op basis van eigenschappen en beoordeelt op basis van criteria (zoals gebruikersinterface, functionaliteiten of standaarden). Weiss hanteert daarbij verschillende subsets en indelingen, bijvoorbeeld naar omvang (van kleine bedrijven als doelgroep tot grote ‘corporates’).

Via dit PDF-bestand krijg je een indruk, ook van de stijl van Weiss.

In deze blogpost vat Graig de top 5 samen. Daarbij valt me op dat ik alleen de nummer 5, Docebo, van naam ken. Ik ken echter geen gebruikers. Van de nummers 1 t/m 4 had ik zelfs nog nooit gehoord:

4. ExpertusOne
3. Unicorn LMS (Brits)
2. Growth Engineering (Brits)
1. eLogic Learning

Weiss focust zich op e-learning binnen bedrijven (van diverse omvang). Daarom ontbreken mogelijk digitale leeromgevingen als Canvas (van Instructure), BrightSpace (van Desire2Learn) of BlackBoard Learn. Zijn Angelsaksische achtergrond draagt ongetwijfeld bij aan het ontbreken van omgevingen als ILIAS en aNewSpring.

De Angelsaksische leermanagement systemen die ik wel ken en waarvan ik weet dat ze binnen arbeidsorganisaties in Nederland of België worden gebruikt -zoals Totara LMS, Saba Learning of SumTotal- komen in de top 5 van Craig Weiss niet voor.

Ik ben wel benieuwd naar gebruikerservaringen met deze top 5 in deze regio. Wie heeft ervaring hiermee?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Profielfoto van Wilfred Rubens

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Geplaatst in Leeromgevingen Getagd met

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*