Het traditionele onderwijsmodel staat onder druk door de opkomst van AI-agenten die als persoonlijke mentoren fungeren. Dat schrijft futurist Thomas Frey in The Future of Education with AI Agents: How Conversational Agents Will Replace Classrooms. Ik vind weer wat van dit betoog.
Volgens Frey gaat het concept ‘leren om te leren’ ten onder, omdat werkgevers zich steeds minder interesseren voor diploma’s en steeds meer voor wat lerenden daadwerkelijk kunnen bouwen en creëren.
Deze verschuiving wordt bevorderd door grote bedrijven zoals Google, Apple en Tesla die diploma-eisen hebben losgelaten. In plaats daarvan zoeken zij naar bewijs van praktische vaardigheden: een gepubliceerde app weegt zwaarder dan een informatica-diploma, een bloeiende onderneming overtreft een MBA. De nadruk ligt op tastbare prestaties in plaats van theoretische kennis.
AI Coach Bots geven deze ontwikkeling vorm, meent Frey. Deze systemen functioneren niet als traditionele leerplatforms die informatie aanbieden, maar als actieve begeleiders die lerenden door het proces van creëren leiden. In plaats van eerst jaren theorie te bestuderen en later toe te passen, integreren deze AI-systemen het leren direct in het doen. “Every project becomes the classroom“, schrijft hij.
Een praktijkvoorbeeld laat zien hoe een lerende met behulp van AI-tools zoals Midjourney een product ontwerpt, marktonderzoek uitvoert en een crowdfunding-campagne opzet voordat de middelbare school is afgerond. Tools zoals Sudowrite en Jasper stellen beginnende auteurs in staat om binnen maanden boeken te voltooien in plaats van jaren. GitHub Copilot helpt programmeurs code te schrijven, testen en debuggen met een intelligente partner.
De kracht van dit model ligt volgens hem in validatie door creatie. Traditionele onderwijssystemen belonen theoretische beheersing met cijfers en certificaten, terwijl het nieuwe model lerenden beloont met tastbare prestaties. Een lerende die werkt met een AI-assistent voor game-ontwikkeling kan van idee naar functioneel spel gaan binnen weken. Ondernemers kunnen online bedrijven lanceren, juridische overeenkomsten opstellen en marketingcampagnes uitvoeren, volledig begeleid door AI-coaches.
Deze AI-systemen personaliseren het leertraject door zich aan te passen aan -daar zijn ze weer- individuele leerstijlen, carrièredoelen en real-time feedback. Iemand die expert wil worden in klimaattechnologie krijgt een aangepast traject dat energiesystemen, milieubeleid en hardware-prototyping combineert, gevolgd door hulp bij het bouwen van een eerste werkende oplossing.
De doorbraak zit in de conversationele aard van deze systemen. Aangedreven door grote taalmodellen volgen ze voortgang, onthouden eerdere ‘worstelingen’ en passen hun onderwijsstijl aan bij elke interactie. Dit creëert een peer-to-peer netwerk voor multi-agent systemen dat voortdurend de educatieve aanpak verbetert.
Multimodale interfaces breiden de mogelijkheden verder uit. AI-agenten integreren nu spraak, visuele elementen, gebaren en immersieve omgevingen. Lerenden kunnen stedelijke planning bespreken terwijl ze real-time 3D-modellen zien evolueren in hun AR-headset, of een vreemde taal oefenen met een virtuele partner die uitspraak en gebaren corrigeert.
De systemen zijn permanent beschikbaar en diep adaptief. Ze analyseren begrip, betrokkenheid en toepassingssucces in real-time. Een lerende kan ’s nachts twintig minuten fotosynthese beheersen met een AI-tutor en vervolgens direct het begrip testen in een virtueel lab. Deze snelle feedback-loop comprimeert leertrajecten dramatisch. Meent Thomas Frey.
Het model introduceert volgens de auteur ook een revolutie in beoordeling door continue monitoring in plaats van stressvolle examens. Deze systemen pakken misverstanden vroeg op en begeleiden lerenden terug op koers. Van groot belang is volgens hem dat AI-toepassingen hoogwaardige educatie beschikbaar maakt voor iedereen, ongeacht geografische locatie of sociaaleconomische status.
Deze ontwikkeling lost de rigide structuren van jaarklassen, semesters en gestandaardiseerde toetsen op. Frey stelt dat in plaats daarvan flexibele, levenslange leerpartnerschappen ontstaan die meegroeien, waarbij onderwijs een voortdurende reis wordt in plaats van een levensfase.
Mijn opmerkingen
Tjonge, jonge. Wat heeft deze auteur een beperkte blik op hoe leren plaatsvindt, en wat maakt hij een karikatuur van het bestaande onderwijs. Hij heeft geen oog voor het belang van relatie voor leren, voor het feit dat je theorie nodig hebt om deze in de praktijk toe te kunnen passen. Leerprocessen veranderen niet omdat we de beschikking krijgen over nieuwe technologie. Inspelen op leerstijlen is niet opeens zinvol omdat de beschikbare technologie dit faciliteert. Dit maakt ‘leerstijlen’ niet minder een ‘mythe‘. Dat weten we sinds 2008 echt. Sinds 2008!
Leren is een complex cognitief en sociaal proces. Bovendien is leren niet alleen gericht op kwalificeren (waar de auteur alleen oog voor heeft). Docenten houden zich met meer bezig dan alleen kennisoverdracht: zij stimuleren -als het goed is- kritisch denken, ethische reflecti, socialisatie en persoonsvorming. Het is vaak nog onduidelijk wat de bijdrage van AI-technologie daarvoor kan zijn. Bovendien kan de focus op ‘bouwen en creëren’ ten koste gaan van conceptueel begrip en transfervaardigheden – lerenden kunnen tools gebruiken zonder de onderliggende principes te begrijpen. Leren is inderdaad geen doel op zich, al is ‘leren leren’ relevanter dan ooit.
AI-toepassingen kunnen inderdaad zeer veel waarde hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Maar niet op de manier die Thomas Frey schetst. Technologie als zaligmakende oplossing voor het onderwijs? Wanneer stoppen we nu eens met dat technologie solutionisme?
Frey miskent ook dat mensen lang niet altijd willen leren zonder docenten van vlees en bloed. Hij gaat voorbij aan wat we weten over online leren. Grote groepen lerenden hadden en hebben geen trek in volledig online leren, mede vanwege een gebrek aan authentieke relaties. Online leren kan ook van goede kwaliteit zijn, en heeft veel voordelen. En toch is online leren niet massaal omarmt. Nieuwe technologie wordt niet automatisch omarmt omdat deze beschikbaar is. Mensen vinden het ook ‘vreemd‘ om te interacteren met ‘AI-toepassingen’.
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie