Zelf eenvoudige serious games ontwikkelen?

Serious games zijn games die speciaal voor educatieve doelen zijn ontwikkeld. Het ontwikkelen van serious games vergt vaak veel tijd en energie. Dat kan echter ook eenvoudiger met behulp van het platform Uptrek, een initiatief van IJsfontein.

Afbeelding Uptrek

Bron: https://uptrek.nl/

IJsfontein is waarschijnlijk marktleider in Nederland als het gaat om het ontwikkelen van serious games op maat. Zij hebben Uptrek ontwikkeld als platform waarmee organisaties -eventueel begeleid door onderwijskundigen- zelf serious games kunnen ontwikkelen, of leeractiviteiten met gamification-elementen.

Daarbij gaat het niet zo zeer om complexe games en ingewikkelde scenario’s zoals het leren nemen van beslissingen op het gebied van de inrichting van een landschap waarbij de impact op economische ontwikkeling en milieu zichtbaar wordt.

Het gaat wel om het uitvoeren van opdrachten die lerenden individueel of samen met anderen spelenderwijs uitvoeren. IJsfontein gebruikt daarbij de metafoor van een expeditie. Je verkent dan bijvoorbeeld een organisatie waar je pas werkt, je onderzoekt wat er komt kijken bij een groeistrategie van een onderneming of hoe je een onderhandelingsgesprek kunt voeren.

Hoe werkt het?

Uptrek gaat uit van het werken met bepaalde didactische formats. Binnen het platform kun je op dit moment kiezen uit de volgende formats:

  1. Dialoog. Hiermee kun je gesprekstechnieken oefenen, bijvoorbeeld het geven van feedback. Je ziet daarbij hoe de virtuele gesprekspartner reageert.
  2. Reflectie. Samen met collega’s feedback delen en verbeterpunten formuleren.
  3. Strategie. De gebruiker denkt na over de eigen positie ten aanzien van bepaalde dilemma’s.
  4. Onderhandeling. Je speelt een onderhandeling na, bijvoorbeeld ten aanzien van een bepaalde aankoop.
  5. Battle. Wedstrijd tegen elkaar spelen. Wie wordt de winnaar?
  6. Quiz. Hiermee kun je voorkennis in kaart brengen of checken wat lerenden hebben geleerd.
  7. Poll. Hiermee kun je peilingen houden om behoeftes te inventariseren of discussies te starten.

Met name de eerste vier, wellicht vijf, formats zijn in de praktijk met de gebruikelijke, laagdrempelige, leerplatforms niet te ontwikkelen.

Mijn commentaar

Ik heb vrijdag 9 oktober 2020 van medewerkers van IJsfontein een beknopte demonstratie gehad van Uptrek. Een aantal zaken is mij daarbij opgevallen:

  • Deze applicatie is de enige applicatie die ik ken waarmee je zelf op een vrij eenvoudige manier online leerstof kunt ontwikkelen met game elementen, die verder gaan dan de gebruikelijk quiz of het vertrekken van punten en badges.
  • Je kunt de ontwikkelde content via je eigen digitale leeromgeving gebruiken (dankzij een API, LTI, single sign on).
  • De look and feel is goed. De applicatie lijkt aantrekkelijk in gebruik te zijn. De gebruikersvriendelijkheid lijkt prima, al weet je dat pas echt zeker als je er een tijd mee werkt. De formats kunnen uitstekend via een mobiel device worden gebruikt.
  • De samenstellers hebben goed nagedacht over de verschillende formats. Keuzes zijn gebaseerd op basis van onderzoek naar effectief leren en motivatie.
  • Je betaalt licentiekosten per gebruiker, per jaar. Alleen voor degenen die daadwerkelijk gebruik maken van Uptrek. Als je de formats vaker gebruikt, is de investering niet heel fors. Wel als je bijvoorbeeld maar één opdracht via Uptrek maakt. Informeer zelf bij IJsfontein naar de kosten.

Nota bene:

Ik heb geen financieel belang in Uptrek en IJsfontein en wordt ook niet betaald om deze blogpost te schrijven. IJsfontein heeft mij ook niet gevraagd hierover te bloggen. Ik blog spaarzaam over specifieke leertechnologieën. Uitsluitend als ik deze zelf de moeite waard vind.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com


Top

%d bloggers liken dit: