Zorgen over professionalisering en professionaliteit binnen arbeidsorganisaties

Leidinggevenden binnen arbeidsorganisaties lijken zich grote zorgen te maken over de professionaliteit van medewerkers (inclusief zichzelf) en de wijze waarop de eigen organisatie ‘leren en ontwikkelen’ vorm geeft.

Performance in organisaties

Foto: geralt, Pixabay

Dat blijkt uit een onderzoek dat het bedrijf SumTotal heeft laten uitvoeren door de Fosway Group onder klanten in Europa, het Midden-Oosten en Azië. Daarbij heeft men vooral leidinggevenden kwantitatief en kwalitatief ondervraagd. Enkele uitkomsten zijn:

  • Slechts 44% van de ondervraagden is ervan overtuigd dat hun ‘talentmanagement strategie’ past bij de eisen die een hedendaags personeelsbestand hier aan stelt.
  • Organisaties richten zich te eenzijdig op jongere medewerkers en op technologische veranderingen.
  • De cultuur van een organisatie vormt een sta in de weg van veel organisaties, als het gaat om het verbeteren van ‘talent management processen’.
  • Ongeveer 86% van de leidinggevenden geeft aan vaardigheden en houding een ‘issue’ te vinden als het gaat om het tegemoet komen aan verwachtingen ten aanzien van een ‘modern’ personeelsbestand.
  • Ongeveer 88% van de leidinggevenden zegt dat andere prioriteiten en tijdsdruk belemmeringen zijn voor verbeteringen.
  • Van de ondervraagden geeft minder dan 15% aan dat zij over voldoende vaardigheden beschikken om succesvol te zijn. Daarbij gaat het om digitale vaardigheden, sociale vaardigheden en leiderschaps/managementvaardigheden.
  • Ongeveer tweederde van de ondervraagden geeft aan dat werknemers sneller moeten leren.
  • Technologie neemt in toenemende mate een belangrijke plek in op de werkvloer.

SumTotal richt zich al enkele jaren op talentmanagement waaronder zij het aantrekken, behouden en ontwikkelen van talenten die organisaties nodig hebben, verstaan. Leren en ontwikkelen maken hier een cruciaal deel van uit. Zij zoeken vooral ook naar technologische oplossingen voor deze vraagstukken. Het laten uitvoeren van onderzoek is een veelbeproefde strategie om vervolgens het gesprek aan te gaan met relaties over verbeteringen (en de bijdrage van het bedrijf daaraan).

De issues die uit dit onderzoek naar voren komen hebben vooral echter te maken met cultuur en het organiseren van werkprocessen. Technologische oplossingen kunnen verbeteringen wel helpen mogelijk te maken en wellicht te versnellen.

Het onderzoek is uitgevoerd onder een niet-representatieve groep arbeidsorganisaties waarbij ook gekeken is naar slechts één perspectief (leidinggevenden). Hierdoor moet je voorzichtig zijn met generalisaties. Toch is het zelfkritische karakter van de bevindingen opvallend.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: