Leidt video tot meer engagement en beter leren?

In een lezenswaardige bijdrage stelt Patti Shank dat veel beweringen over de positieve gevolgen van video voor leren en engagement gebaseerd zijn op aannames, bijvoorbeeld op basis van opvattingen van betrokkenen. Je moet volgens haar sceptisch kijken naar claims, en vooral oog hebben voor nuances en details. Er is echter onderzoek waaruit werkt op welke manier online video’s leiden tot engagement en effectief leren.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Uncategorized
Tags: , , , ,

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 2)

Tim Surma heeft onlangs via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen. In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Gisteren heb ik deel 1 gepubliceerd. Deze blogpost gaat in op de laatste twaalf principes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie, Theorieën
Tags: , , ,

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 1)

Tim Surma heeft via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen? In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Deze bijdrage beschrijft de eerste dertien principes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie, Theorieën
Tags: , , ,

17 april 2019: Seminar Gamified interculturele telecollaboratie voor het leren van vreemde talen in het voortgezet onderwijs

Op 17 april aanstaande organiseert de Universiteit Utrecht de slotconferentie van het Europese TeCoLa project. Dit project is gericht op samenwerking op afstand waarbij ‘gamification’ wordt gebruikt als middel om het ‘doeltaalgebruik’ en de ontwikkeling van interculturele communicatieve competenties op een motiverende en effectieve manier te promoten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Conferenties: overig
Tags: , , ,

Trends op het gebied van leertechnologie en Learning & Development

Donald Taylor heeft onlangs een enquête uitgezet over trends op het gebied van het gebruik van leertechnologie en Learning & Development. Wat valt op?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

12 april 2019: 4C/ID Gebruikersdag

Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is één van de modellen waar David Merrill hoog van op geeft in zijn ‘First Principles of Instruction (pdf)‘. Je kunt dit model onder meer gebruiken voor het ontwerpen van blended learning.  Op vrijdag 12 april 2019 vindt in Nijmegen de negende editie plaats van de 4C/ID Gebruikersdag.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Conferenties: overig, Theorieën
Tags: , , , ,

Raamwerk voor bepalen potentie leertechnologie voor docenten en opleiders

“ICT is slechts een middel”. Deze uitspraak hoor je vaak, als het gaat om ‘technology enhanced learning’. Sinds verschillende jaren betoog ik dat leertechnologie méér is dan een middel. Ik word in deze opvatting gesterkt door een ‘framework‘ dat ik de afgelopen week bij toeval tegenkwam.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Gastcollege E-learning trends en ontwikkelingen

Ik heb vanavond weer een interactief gastcollege over e-learning trends verzorgd, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , ,

Kunnen data de kwaliteit van het onderwijs helpen verbeteren?

Sinds een jaar of tien koestert het (hoger) onderwijs hoge verwachtingen als het gaat om learning analytics. Het verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en hun omgeving zou moeten leiden tot meer inzicht in het onderwijs, op basis waarvan je het onderwijs kunt verbeteren. Je krijgt dus meer zicht en grip op online studiegedrag.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , , ,

Vijf mythes over blended learning

Volgens Chelsea Waite en Jenny White zijn er vijf mythes over blended learning in omloop, die bestreden moeten worden. Zij doen dat met behulp van zeven modellen voor blended learning die het Christensen Institute voor het K-12 onderwijs onderscheidt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Theorieën
Tags: , , , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
februari 2019
M D W D V Z Z
« jan    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: