Aan welke pedagogisch-didactische richtlijnen voldoet Sophie Scholl op Instagram?

Ik ben niet zo’n heel fanatieke Instagram-gebruiker, maar Sophie Scholl volg ik al een tijdje met veel plezier. Dit account is het initiatief van twee Duitse omroepen die hiermee het levensverhaal van deze verzetsstrijdster levendig voor jongeren willen houden. Je kunt initiatief volgens mij prima binnen geschiedenisonderwijs -wellicht ook bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het veranderende landschap van online onderwijs als gevolg van de Coronacrisis

COVID-19 heeft bijgedragen aan een versnelde en ingrijpende verkleining van de digitale kloof. Dat concluderen Quality Matters en Eduventures Research. Zij hebben 422 ‘chief online officers’ van Amerikaanse colleges en universiteiten bevraagd naar de gevolgen van COVID-19 voor de toekomst van online onderwijs. Volgens mij is de financiële kloof tussen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Suggesties voor het bevorderen van actief online leren

Lerenden leren effectief als zij leerstof actief verwerken. Bij online leren is dat uiteraard ook het geval. Daarom ben ik altijd geïnteresseerd in bijdragen waarin docenten hun ideeën en ervaringen hierover delen. Adriana Davis doet dat in Four Ideas to Spark Active Learning in an Online Classroom. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bichroon online leren: het beste van beide online werelden?

In Bichronous Online learning: Is blending asynchronous & synchronous the best approach? pleit Florence Martin op basis van de eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren voor een combinatie van deze twee vormen, als je kiest voor volledig online leren. Er zal wel meer onderzoek gedaan moeten worden naar deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat we volgens lerenden van het ‘corona-onderwijs’ moeten meenemen naar volgend jaar

Dankzij de vaccinatiecampagne daalt het aantal ziekenhuisopnamen en besmettingen als gevolg van Covid-19 gelukkig sterk. Dat betekent dat jongeren na de zomervakantie waarschijnlijk weer “gewoon” middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs kunnen volgen. eCampus News doet in dit kader verslag van een enquête onder studenten: welke  verwachtingen hebben zij van het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Lerenden ondersteunen en begeleiden met behulp van data

Michel van Ast en Bob Hofman faciliteren de opleiding ‘Expert formatief leren en werken.’ De deelnemers zijn werkzaam binnen het voortgezet onderwijs. Zij hadden mij gevraagd om vandaag in het kader van deze opleiding een sessie te verzorgen over het verzamelen van data om lerenden beter te kunnen ondersteunen en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Disciplinerende technologie: het kan altijd erger

De afgelopen week schreef ik over de opkomst van disciplinerende technologie zoals applicaties om werknemers te controleren en online proctoring. Onder het mom ‘het kan altijd erger’ wil ik vandaag aandacht besteden aan een nieuw product van de makers van TikTok: een ‘slimme bureaulamp’ die kinderen in de gaten houdt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Recensie Blended Leren Ontwerpen

De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik bespreek deze twee boeken deze week in twee blogposts. In deze blogpost is dat het boek ‘Blended Leren Ontwerpen. Alles over tools, design en faciliteren‘ van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kritische bespreking van disciplinerende technologie (zoals online proctoring)

Online proctoring maakt deel uit van een trend die de Electronic Frontier Foundation disciplinerende technologie -‘disciplinaire technology’– noemt. Daarbij gaat het om een uitdijende categorie applicaties en apparaten die surveillance van de wieg tot aan het graf mogelijk maakt binnen steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder