Digitale technologie en het mogelijke onderwijs van de toekomst (een ‘niet-dom’ optimisme)

Digital technology and the futures of education – towards ‘non-stupid’ optimism is een -naar eigen zeggen- constructief-kritisch paper van Keri Facer en Neil Selwyn, in opdracht van de UNESCO. De auteurs constateren op basis van een terugblik op veertig jaar gebruik van leertechnologie dat ‘ed tech’ de hooggespannen verwachtingen niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe is het online evenement “Innovatief leren over Onderwijsinnovatie” dit jaar verlopen?

Van 22 juni tot en met 5 juli 2021 heb ik bij de Open Universiteit een online evenement over onderwijsinnovatie verzorgd. Op basis van de evaluatie van verleden jaar had ik enkele bijstellingen doorgevoerd. Daarom blik ik in deze bijdrage weer terug op het concept en het verloop. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Madrid Micro-credential Verklaring

Eind juni 2021 vond de jaarlijkse conferentie plaats van het European Distance and E-learning Network (EDEN). Deze zou normaliter in Madrid hebben plaatsgevonden, maar vanwege de bekende redenen nu online. Eén van de resultaten van deze conferentie is de Madrid Micro-credential Statement (pdf). Deze verklaring bevat vooral een aantal belangrijke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Neuromythes tieren welig, maar ook kennis van ‘bewezen’ onderwijspraktijken

Via Stephen Downes ben ik vandaag op deze internationale studie over neuromythes en ‘bewezen’ onderwijspraktijken uit 2019 gestuit (pdf). Ik wil de belangrijkste elementen vertaald op een rij zetten. Een belangrijke conclusie is dat onderwijsontwerpers, docenten en managers in veel neuromythes geloven, maar ook op de hoogte zijn van diverse

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Dankzij VR problemen leren oplossen

Recent Australisch onderzoek toont aan dat virtual reality (VR) een bruikbare technologie is om probleemoplossende vaardigheden aan te leren en te oefenen. Er is volgens de onderzoekers ook sprake van transfer van met VR-technologie aangeleerde probleemoplossende vaardigheden naar het echte leven. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een interactief hybride (simultaan) college organiseren voor meer dan 1500 studenten

Verleden jaar heeft de Universiteit van Amsterdam het Hybrid Learning Theatre (HLT) gelanceerd. Projectleider Maud Pols deelt in How to create an interactive lecture for +1500 students? The Hybrid Learning Theatre de ervaringen met deze faciliteit. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom de vraag “kunnen we non-formeel leren meten?” eigenlijk de verkeerde vraag is

Werknemers leren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via cursussen en trainingen, door het actief verwerken van informatie, en in dialoog met anderen. Volgens Lisa Owens kijken we alleen bij formeel leren naar meetbare leerresultaten. Zij stelt echter dat we ook non-formeel leren kunnen meten. Daarbij legt zij ook een verband tussen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je een succesvolle hybride, simultane, bijeenkomst organiseren?

Bij een ‘hybride’ oftewel ‘simultane’ bijeenkomst neemt een deel van de deelnemers fysiek deel, terwijl een ander deel online participeert. We zullen dit soort sessies de komende jaren steeds vaker tegen komen, zowel binnen het onderwijs als in werksituaties. Bob Frisch en Cary Greene hebben in de Harvard Business Review

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat de overname van edX door ed tech bedrijf 2U zo bijzonder maakt

Gisteren werd bekend dat het bedrijf 2U het open online platform voor universitaire cursussen edX voor $ 800 miljoen dollar wil overnemen. Deze geplande overname doet veel stof opwaaien in de wereld van educatieve technologie, en terecht. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder