Ontwikkeling arbeidsmarkt op het gebied van AI

Indeed is een wereldwijde vacaturesite. Zij hebben onlangs een bijdrage gepubliceerd over de de opkomst van banen op het gebied van kunstmatige (artificiële) intelligentie (AI).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Welke technologieën spelen een belangrijke rol bij AI?

Kunstmatige oftewel artificiële intelligentie (AI) is waarschijnlijk de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment. Welke technologieën spelen hierbij een belangrijke rol?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Waar chatbots niet goed in zijn, als het gaat om leren

Chatbots worden gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Volgens Clark Quinn lopen we echter het risico dat chatbots verkeerd worden geïnterpreteerd en toegepast. Het stellen van vragen en het beantwoord krijgen van vragen is volgens hem namelijk niet hetzelfde als leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

AI kan video’s maken op basis van audio

Het ontwikkelen van video ten behoeve van online leren is een arbeidsintensieve aangelegenheid. Onderzoekers van Udacity investeren daarom in een machine learning framework waarmee je automatisch video’s kunt produceren, op basis van geluidsfragmenten. Bij deze toepassing moet je op dit moment nog vooral kijken naar de potentie voor de toekomst.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Innoveren binnen het onderwijs (cursus)

Op 9 september aanstaande start de cursus Innoveren binnen het onderwijs, die ik op verzoek van de Open Universiteit ontwikkel en begeleid. In een video ga ik in op dit onderwerp en op de cursus.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Toegankelijkheid van data analytics neemt toe

Door de combinatie van interactieve data-analytics en touchscreen technologie wordt het terrein van data analytics een stuk toegankelijker. Dit kan een impuls geven aan de begeleiding van lerenden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Mijn jeugdtrauma van exact 45 jaar geleden

Ik realiseerde me verleden week dat het Nederlands damesvoetbalelftal de WK-finale speelt, exact 45 jaar na de verloren voetbalfinale van 1974. Deze finale vormde lange tijd een  jeugdtrauma voor me.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Heb oog voor de kwetsbaarheid van docenten bij online leren

Binnen het hoger onderwijs neemt online leren een steeds belangrijkere plaats in. In de beginjaren werd nog wel eens gesuggereerd dat lerenden zelfstandig konden studeren, en de rol van docenten beperkt zou blijven tot die van ontwikkelaar. Inmiddels is breed geaccepteerd dat docenten bij tal van aspecten van online leren een belangrijke rol blijven spelen.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Is het verrijkte virtuele model voor blended learning de toekomst voor het onderwijs?

Het verrijkte virtuele model is een model voor blended learning waarbij veel online wordt geleerd. Is dit model het meest geschikt voor het (voortgezet) onderwijs van de toekomst? Jenny White is optimistisch. Ik kijk er met meer nuance naar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Gaat platformisering van leren, opleiden en onderwijs een succes worden?

Digitalisering heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van ‘platformisering’. In deze blogpost beschrijf ik wat deze ontwikkeling is, en wat je moet doen om van een platform een succes te maken. Platforms falen namelijk nogal eens. Ik ga ook in op de mogelijke gevolgen van platformisering voor leren, opleiden en onderwijs.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , , ,

Top

%d bloggers liken dit: