Themamiddag AI voor persoonlijk leren: een stap verder dan gepersonaliseerd leren

Op 13 juni 2025 verzorgen Erdinç Saçan en ik een workshop over AI en persoonlijk leren in het Innovatiehuis van het Consortium voor Innovatie in Den Bosch. De bijeenkomst richt zich op de volgende stap na gepersonaliseerd leren: echt persoonlijk leren met behulp van AI. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 7)

De afgelopen week had ik weer het gevoel geconfronteerd te worden met een tsunami aan ontwikkelingen op het gebied van (generatieve) AI. Deze blogpost bevat een selectie van de berichten waarover ik me verwonderd heb. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Korte impressie bijeenkomst 8 AI Advisoryboard Roercollege/Schöndeln (wat kunnen we leren van anderen en beelden bij tips)

Gisteravond vond weer een bijeenkomst plaats van de AI-advisory board van Roercollege/ Schöndeln die ik mag begeleiden. We hebben met name gekeken naar de relevantie voor de eigen organisatie van materialen die door andere organisaties zijn gemaakt, en naar beelden die leerlingen hebben gemaakt op basis van tips en richtlijnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Grootschalige digitale transformaties vragen om een mensgerichte benadering

Veel onderwijsinstellingen zijn druk bezig met digitale transformatie. Bij de planning en uitvoering van grootschalige projecten, zoals de introductie van een nieuw administratiesysteem of een organisatiebrede overstap naar een andere digitale leeromgeving, ligt de nadruk daarbij vaak sterk op de technische kant: budgetten, deadlines, data-integriteit en de uiteindelijke acceptatie door

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarin onderscheiden door mensen geschreven essays zich van essays die door AI-toepassingen zijn gegenereerd (en wat betekent dat voor het onderwijs)?

Een nieuw onderzoek van de Britse Universiteit van East Anglia toont volgens Science Daily aan dat essays geschreven door AI-systemen zoals ChatGPT nog niet kunnen tippen aan het werk van echte studenten. Waar wordt dat door veroorzaakt? En wat betekent dat voor leren, opleiden en onderwijs? This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kun je binnen arbeidsorganisaties functioneren zonder voldoende bekwaamheid op het gebied van AI?

Gisteren schreef ik over de impact die (generatieve) AI mogelijk zal hebben op arbeid. Vandaag sta ik stil bij de vraag of je als professional op het gebied van leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs op langere termijn nog naar tevredenheid kunt functioneren als je onvoldoende bekwaam bent op het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 6)

Ook tijdens mijn vakantieweek op Sardinië heb ik me weer verwonderd over enkele ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. Het eerste van de onderstaande elf berichten heeft overigens betrekking op het gebruik van ChatGPT tijdens deze vakantie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gratis online leerprogramma over AI in de zorg

Een tijd geleden blogde ik over AI-certified, een kosteloos online leerprogramma dat werkenden helpt AI te begrijpen en verantwoord toe te passen. Naast deze algemene leerlijn biedt AI-Certified ook sector-specifieke modules die inspelen op de specifiek behoeften van verschillende sectoren. De eerste sector waarvoor extra materiaal beschikbaar is, is de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder