Just in time, just enough e-learning: kansen en uitdagingen

‘E-learning’ zou beperkt van omvang moeten zijn, en te bestuderen op het moment dat je de inhoud moet toepassen. Dit klinkt mooi, maar deze benadering heeft ook beperkingen. Hierover ging een presentatie die ik vanmiddag heb gehouden voor het Zorg Leren Netwerk.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , , , ,

Raamwerk voor design thinking voor leren, opleiden en onderwijs

Design thinking is een benadering die ook op het gebied van het ontwikkelen ‘leeroplossingen’ en als didactische aanpak aan populariteit wint. De vraag is alleen: hoe kun je design thinking voor leren, opleiden en onderwijs toepassen?

Lees meer ›

Geplaatst in Wetenswaardigheden Getagd met ,

Vijf manieren waarop scholen ICT gebruiken

Scholen gaan op een heel verschillende manier om met ICT. Zij kunnen zich daarmee ook profileren. Ouders kunnen deze profilering ook gebruiken bij het maken van keuzes voor een school.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met ,

Wordt engagement bij leren beïnvloed door ‘fun’?

‘Plezier’ wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde om mensen gemotiveerd te houden  te leren. Nu is er niets mis met plezier. Toch vraag ik me af of ‘fun’ wel zo belangrijk is om bijvoorbeeld uitval uit een online cursus te voorkomen.

Lees meer ›

Geplaatst in Wetenswaardigheden Getagd met ,

De volgende generatie ECO Learningsystems #NextGenLearning

Dankzij technologische ontwikkelingen, standaarden en integratiemogelijkheden wordt online leren meer persoonlijk, meer sociaal en ‘slimmer’. Dit vraagt wat van de systemen en applicaties die we voor leren gebruiken, maar vooral ook wat organisaties.

Lees meer ›

Geplaatst in Organisatorische aspecten e-learning Getagd met , ,

Formatief toetsen met de digitale leeromgeving en Mentimeter gebruiken

Vandaag heb ik tijdens een studiedag van Facility Management van Zuyd Hogeschool bijdragen geleverd over Mentimeter en over formatief toetsen.

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met ,

Impressies van editie 2017 Learning Technologies #LT17

Ongeveer een week geleden vond in London de Learning Technologies plaats: een grootschalige beurs en conferentie over ‘technology enhanced learning’ binnen arbeidsorganisaties. In deze bijdrage vat ik enkele indrukken samen.

Lees meer ›

Geplaatst in Conferenties: overig Getagd met ,

Zeg nee tegen Nederland als online surveillance staat #sleepnet

De Tweede Kamer stemt zeer binnenkort over een wet die geheime diensten in staat stelt onze communicatie op grote schaal af te luisteren. Bits of Freedom spreekt van de “meest extreme surveillancemaatregel die Nederland ooit heeft gekend”, en roept burgers terecht op in actie te komen tegen dit zogenaamde sleepnet.

Lees meer ›

Geplaatst in Politiek Getagd met , , ,

Wat je moet weten over adaptief leren

Het gebruik van adaptieve technologie voor leren en doceren staat sterk in de belangstelling. Wat is het, wat is de relevantie, wat zijn beperkingen?

Lees meer ›

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met ,

Online leerinterventies in de zorg

Online leerinterventies zijn een vorm van werkplek leren. In deze blogpost sta ik stil bij mogelijkheden en valkuilen.

Lees meer ›

Geplaatst in Wetenswaardigheden Getagd met , ,
%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk