Microcredentials in Europa

Er wordt al enkele jaren gesproken over het gebruik van microcredentials. Er gebeurt nu van alles op dit terrein. Voor flexibilisering van het onderwijs en met name voor een leven lang leren is deze ontwikkeling relevant.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Ontwikkeling van ‘soft skills’ zichtbaar maken via de SkillsMeter

De SkillsMeter is een methode- en sectoronafhankelijke applicatie voor het formatief evalueren van de zogenaamde ’21e-eeuwse vaardigheden’ en executieve functies. Wat is de relatie van deze applicatie met bouwstenen voor een effectieve didactiek?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Opdrachten ontwerpen voor break-out sessies

Bij het ROC van Amsterdam stellen Pascal Koole en haar collega’s miniboekjes samen die docenten helpen bij het ontwerpen van blended modules. Deze week hebben zij een mini-boekje gepubliceerd over het ontwerpen van opdrachten voor break-out sessies.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Online Educa (OEB) gaat door, maar hoe is nog de vraag (#OEB20)

Dit jaar vindt weer de Online Educa plaats, en wel van 2-4 december 2020. Ik ben daar normaliter altijd bij. Het is echter de vraag of dit boeiende event dit jaar face-to-face of online plaats zal vinden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Binding en interactie bij online onderwijs

Als we ons één ding de afgelopen maanden gerealiseerd hebben, dan is het wel hoe belangrijk en complex het is om online te investeren in de relatie met lerenden. Over hoe je dit online kunt doen, ging een online ‘meet-up’ die ik vandaag op verzoek van Ashwin Brouwer voor het Friesland College heb verzorgd.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Weer een bloemlezing van artikelen over onderwijs in tijden van corona

Mijn leeslijst met artikelen over online en ‘blended’ onderwijs tijdens de coronacrisis groeit harder dan dat ik er over bloggen kan. Daarom bij dezen weer een bloemlezing van een aantal relevante bijdragen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Waarom een combinatie van asynchroon en synchroon online leren aan te bevelen is

Tijd- en plaatsonafhankelijk online leren (asynchroon) en live online leren (synchroon) hebben beiden sterke en minder sterke kanten. De combinatie ervan heeft de potentie om leerresultaten te verbeteren en betrokkenheid te vergroten, als je niet of beperkt in staat bent fysiek bij elkaar te komen om te leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Opening bokbier seizoen 2020, Coronaproof

Op 1 oktober begint het bokbier-seizoen. Normaliter viert mijn stamkroeg Café Jos dat uitgebreid. Dit jaar, met inachtneming van de Corona-regels, vanzelfsprekend op bescheiden schaal. Ik kon een proeverij echter niet aan mij voorbij laten gaan, en wil jullie weer deelgenoot maken van mijn favoriete bokbier van deze proeverij.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.



Laat de ontwikkeling van het hoger onderwijs in de VS een waarschuwing voor ons zijn

In Wake Up Higher Education.The Degree Is On The Decline beschrijft Brandon Busteed dat steeds minder jongeren deelnemen aan het Amerikaanse hoger onderwijs. Hoe moet het hoger onderwijs daarop reageren? Is die situatie vergelijkbaar met de situatie in de Lage Landen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Nieuwe leertechnologieën gebruiken om de tekortkomingen van bestaande leertechnologieën te bestrijden

We gebruiken anno 2020 een groot aantal leertechnologieën om ons werk te kunnen doen. Deze leertechnologieën zijn niet ‘perfect’. Als reactie zoeken we onze toevlucht vaak tot nieuwe, aanvullende, leertechnologieën. Daar zijn echter ook nadelen aan verbonden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Top

%d bloggers liken dit: