Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?

Gisterochtend gaf een aantal gesprekspartners in een online overleg aan het meer vermoeiend te vinden om intensief live online te communiceren, in plaats van face-to-face. Via Twitter stelde ik de vraag of er onderzoek is gedaan naar de vraag: is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , , , , ,

Tools voor online onderwijs selecteren

Verleden week maandagavond kreeg ik van SURFnet de vraag of ik een bijdrage wilde leveren aan het ontwikkelen en actueel houden van een vraagbaak met tools. We willen docenten, onderwijsondersteuners en IT-afdelingen helpen om op een verantwoorde manier leertechnologieën/onderwijsapplicaties te selecteren. Het resultaat staat inmiddels online.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

‘Ad hoc-didactiek’ in plaats van ‘panic-gogy’ in tijden van Corona?

Volgens zijn onderwijsinstellingen momenteel bezig met ‘Panic-gogy‘ (paniek+didactiek). Dat klinkt negatiever dan wordt bedoeld. Ik spreek daarom liever van ‘ad hoc-didactiek’. Lees de toelichting hieronder.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Video’s over het gebruik van ICT in het onderwijs

De videoserie ICT van ‘onderwijsvernieuwers’ gaat in op hoe je als docent voordeel kunt hebben bij het gebruik van ICT in het onderwijs. Er zijn inmiddels meerdere video’s verschenen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Overpeinzingen bij vragen en twijfels rond online leren

De laatste tijd zie ik verschillende berichten over online leren voorbij komen, waarbij ik me bijna niet kan bedwingen om erop te reageren. Tegelijkertijd vergt dat een meer uitgebreidere response dan 280 tekens. Daarom ga ik in deze blogpost in op vier onderwerpen.

  1. Probeer geen nieuwe leerstof te behandelen,

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Reflectie op week thuis werken

Normaliter werk ik regelmatig thuis. Maar dan bijvoorbeeld een dag. Inmiddels werk ik sinds 10 maart 2020 thuis. Wat valt mij daarbij op? Wat zijn tips?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Veilig en betrouwbaar summatief toetsen, tentamineren en examineren: kan dat?

Onderwijsinstellingen gaan op dit moment in rap tempo over op online afstandsleren. Ze zitten echter nog vaak in hun maag met het afnemen van tentamens, examens en andere vormen van summatief toetsen. Je kunt daarvoor echter ook ICT in zetten, en wel online proctoring. Dat is echter niet eenvoudig.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,

Een community of inquiry binnen online cursussen ontwerpen

De in deze blogpost beschreven aanpak is niet geschikt als je op korte termijn van face-to-face naar online leren moet switchen. Als je meer tijd en zin hebt om je te verdiepen in didactiek van online leren, lees dan verder. Mijn bijdrage gaat namelijk over een artikel dat een praktische aanpak beschrijft voor het inbedden van een Community of Inquiry (CoI) binnen een online cursus.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Bijles en studiebegeleiding van studenten door scholieren #thuisleren #onlineonderwijs #opafstandleren

Studenten helpen scholieren #thuisleren is een non-profit initiatief van onder andere de mensen van Helpr.ai die chatbots voor het onderwijs ontwikkelen. Studenten helpen scholieren bij het thuis studeren. Vooral handig voor examenkandidaten, als je het mij vraagt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Website Open Universiteit over digitale didactiek (en gratis webinars digitale didactiek) #connectuniversitiesNL

Onderwijsinstellingen zijn in verband met de Corona-crisis druk bezig met online onderwijs. De Open Universiteit heeft daarom vandaag een website gelanceerd met richtlijnen en adviezen voor docenten over digitale didactiek. Verder bieden verschillende medewerkers van de Open Universiteit live virtuele colleges aan over digitale didactiek. Vandaag, 17 maart 2020,

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Top

%d bloggers liken dit: