AI kan ontoegankelijkheid onderwijs vergroten

Junhong Xiao, emeritus hoogleraar aan de Open University van Shantou waarschuwt in een commentaar op een keynote tijdens World Conference of the International Council for Open and Distance Education ervoor dat AI de toegankelijkheid van het onderwijs weleens zou kunnen verminderen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

VR voor leren, opleiden en onderwijs: voordelen en toepassingen

Door alle aandacht voor generatieve AI zou je vergeten dat er ook andere technologieën zijn die potentie hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Op mijn leeslijst staan twee relatief recente bijdragen over virtual reality die ik in deze bijdrage samenvat. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is het wenselijk als AI-chatbots worden gebruikt in online gemeenschappen?

Stel je voor: je stelt een vraag in een besloten Facebook-groep van ouders met kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. Je hoopt en verwacht een antwoord te krijgen van iemand met relevante ervaring. In plaats daarvan krijg je een reactie van een AI-chatbot die doet alsof het een persoon van vlees

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

“Weerstand” binnen organisaties aanpakken

In 4 manieren om weerstand in organisaties aan te pakken besteedt Saskia Aalberts aandacht aan het boek ‘Neuromanagement’ van Sven Gall. Daarin beschrijft Gall hoe de hersenen van mensen werken en welke impact dat heeft op de organisaties waarin zij werkzaam zijn. Zijn deze inzichten ook relevant voor onderwijs en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren

In een recente blogpost beschrijft Philippa Hardman hoe AI-tools het analysedeel van het ontwerpproces binnen ‘learning design’ kunnen veranderen. Hardman benadrukt drie belangrijke gebieden waar AI een significante impact heeft: het begrijpen van het probleem, het definiëren van de doelgroep en het bepalen van de leerinhoud. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zelf-determinatie theorie en het ontwerpen van blended learning

Afgelopen zaterdag publiceerde ik een blogpost over concepten van blended learning. Marco Marcellis wees me op de bijdrage Motivating students in competency‑based education programmes: designing blended learning environments waarin een aanvullend concept wordt beschreven. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Concepten van blended learning

Blended learning is een veelomvattend begrip dat verschillende betekenissen kan hebben. Hoewel blended learning vaak wordt gedefinieerd als een combinatie van face-to-face en online leren, is er geen eenduidige definitie over de precieze invulling hiervan. Deze onduidelijkheid maakt het lastig om implementaties van blended learning te analyseren en te vergelijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer gebruik je een leermanagementsysteem, en wanneer een toepassing zoals MS Teams?

Veel onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken onder meer over een leermanagementsysteem zoals Canvas, itslearning of Moodle en over MS Teams. Dat leidt vaak toen de vraag: wanneer gebruik je nu het beste welke applicatie? In deze bijdrage geef ik een advies. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder