Moeten werknemers dankzij AI beschikken over andere kennis en vaardigheden?

In Empowering learners for the age of artificial intelligence beschrijven Dragan Gasevic en George Siemens dat artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) de aard van het werk sterk zal beïnvloeden. Betekent dit ook dat werknemers hierdoor moeten beschikken over andere kennis en vaardigheden? This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn website opgefrist (met dank aan Karin Winters aka @karinwinters)

De laatste tijd kreeg ik een aantal opmerkingen over overbodige cookie walls, problemen met het contactformulier en nog wat probleempjes met mijn website/weblog. Tijd voor een onderhoudsbeurt. Ik ben daar dit keer niet zelf mee aan de slag gegaan. Karin Winters heeft mij daarbij goed geholpen. Ik ben geen WordPress-deskundige.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Terugblik en uitdagingen voor de toekomst. Zes maanden online onderwijs

In het voorjaar heb ik in opdracht van SURF gewerkt aan een overzicht met tools voor online onderwijs. In dit kader ben ik ook actief geweest binnen de Vraagbaak Online Onderwijs.  Ik heb een bescheiden bijdrage geleverd aan een artikel voor Hoger Onderwijs Management magazine waarin we terugblikken op zes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Slaan we binnen het onderwijs niet door bij het toepassen van de AVG?

Als ik tijdens (online) sessies toepassingen laat zien van, bijvoorbeeld, Padlet dan wordt regelmatig de opmerking gemaakt: “Die mogen wij niet gebruiken, want deze is niet AVG-proof”. Ook op Twitter zie je regelmatig tweets langskomen waarin gevraagd wordt naar goede alternatieven voor een bepaalde applicatie omdat deze vanwege de AVG

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips voor online onderwijs tijdens de tweede lockdown

Gisteravond heeft Mark Rutte vanuit het Torentje de tweede echte lockdown afgekondigd, die ook het onderwijs flink zal treffen. Wel wat minder hard dan de lockdown van maart 2020. Er wordt op voorhand meer rekening gehouden met kwetsbare lerenden, met het maken van tentamens en met praktijkonderwijs. Echter, van basisonderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke online leeractiviteiten bevorderen betrokkenheid en zelfregulering?

De kwaliteit van het ontwerp van een online cursus en de bekwaamheid van de lerende om online te leren beïnvloeden het succesvol verloop van een online cursus. Binnen digitale leeromgevingen kun je verschillende activiteiten aanbieden die lerenden ondersteunen bij effectief leren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verbondenheid bevorderen bij online leren

Dankzij deelname aan en verslaglegging over online conferenties zoals de Online Educa ben ik meer dan een week nauwelijks toegekomen aan het bloggen over interessante bijdragen die ik de afgelopen tijd wel degelijk ben tegen gekomen. Daarom wil ik vandaag enkele bijdragen, die te maken hebben met verbondenheid en sociale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder