Analyse raamwerken/modellen learning design technology enhanced learning

Als docent of ontwikkelaar van technology enhanced learning kun je verschillende raamwerken of modellen gebruiken voor het ontwerpen van onderwijs en opleidingen waarin leertechnologie een prominente rol speelt. In de meest recente uitgave van het British Journal of Educational Technology hebben Matt Bower en Panos Vlachopoulos maar liefst 21 van deze modellen beschreven en de relevantie ervan in perspectief geplaatst.

De auteurs beschrijven deze modellen op basis van een aantal aspecten:

  • Conceptueel vs procedureel
  • Pedagogisch-didactische onderbouwing
  • Het niveau van granulariteit waar het model zich op richt (cursus, module, taak)
  • Context van de toepassing
  • Type docent-student interacties waar rekening mee wordt gehouden
  • Begeleiding bij de selectie van technologieën
  • Illustraties door middel van voorbeelden
  • Toepassing van een evaluatie

Dank zij het overzicht kun je als docent of ontwikkelaar gemakkelijker een keuze maken voor een bepaald model.

Voorbeelden die beschreven worden zijn:

  • 7Cs learning design framework
  • Carpe Diem
  • Conversational Framework
  • Scaffolded TPACK Learning Design Model
  • Student Owned Learning Engagement Model
  • Universal Design for Learning TPACK model
  • Web 2.0 Learning Design Framework

Elf beschreven modellen zijn uitsluitend conceptueel van aard, zes modellen uitsluitend procedureel. De meeste modellen baseren zich op het sociaal-constructivisme, al bespreken zes modellen een variëteit van didactische aanpakken. Slechts één model besteedt expliciet en substantieel aandacht aan interacties tussen studenten en docenten (Laurillard’s Conversational Framework). Maar drie modellen bieden begeleiding bij de selectie van leertechnologieën.

De auteurs hebben ook acht aanbevelingen geformuleerd voor mensen die hun eigen model willen samen stellen. Eén van de conclusies luidt:

Yes, learning design models can be a useful point of reference against which educators can compare to their practice (…). However, a design model can have no effect or even a negative effect if it is too rigidly prescriptive (Cross, 2006). Design methodologies have also been broadly criticised for providing little support for the realistic and actual processes that design practitioners undertake (Cross, 2001, 2006). (…) Thus, while design models may influence the underlying thinking processes of educational designers, and potentially provide design guidance (particularly for novices), we should take care not to place too much stead in technology-enhanced learning design models because there will always be several aspects of the design process that they cannot capture.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: