De functionaliteit van sociale interacties bij Yammer (#in #yam)

Yammer is een microblog/slow chat tool, zoals Twitter, maar dan voor communicatie en interactie binnen organisaties en besloten netwerken. Een leesbare introductie is geschreven door Kelsey Blair.

Volgens Neil Vidyarthi zijn er zes dingen die je als organisatie niet zonder een tool als Yammer kunt doen:

  1. Social Idea Generation. Alle medewerkers zijn in staat om ideeën te delen met de rest van de organisatie. Binnen hiërarchische organisaties bereiken dergelijke ideeën de rest van de organisatie vaak niet. Vidyarthi schrijft:

    Yammer will certainly add creative fuel to your current workflow process.

  2. Easy Status Update Meetings. Je kunt binnen Yammer groepen aanmaken en kortdurende online besprekingen houden. Vooral geschikt om mensen te informeren over de stand van zaken.
  3. A “Social” Environment. Yammer gebruikt op een eenvoudige manier de nieuwste eigenschappen van sociale media. Zonder meer geschikt voor conversaties. Maar net als bij andere sociale media geldt ook hier dat je je bewust moet zijn waarover je 'yammert', en waarover niet (en wat je tone of voice is).
  4. Reduce The Sense of Hierarchy. Yammer is een communicatiekanaal, waarbij geen sprake is van een bureaucratische hiërarchie. Ik ben het hier overigens maar ten dele mee eens. Als gebruiker ben je je bij Yammer volgens mij erg bewust van de positie van degenen die bijdragen.
  5. Fluid Task Assignment. Yammer draagt bij aan het op een transparante en snelle manier verkrijgen en toewijzen van opdrachten en taken. Daarbij is geen sprake van overbodige communicatie.
  6. Mobile Updates. Dankzij de mobiele Yammer-applicatie kun je altijd en overal up to date blijven.

Applicaties als Yammer hebben inderdaad dezelfde voordelen als Twitter, maar komen tevens tegemoet aan de behoefte om bepaalde zaken meer in beslotenheid met collega's te delen. Mijn nieuwe werkgever, de Open Universiteit, maakt ook gebruik van dit medium. Daarbij valt mij -na enkele weken conversaties gevolgd te hebben- op dat Yammer wordt gebruikt als sociale omgeving, voor sociale conversaties.

Dergelijke, niet-werkgerelateerde, interacties zijn m.i. essentieel voor een productieve werkcultuur. Al ben ik zelf meer terughoudend met het plaatsen van allerlei niet-werkgerelateerde berichten op Yammer, dan bij Twitter. Ervaringen met communities en computer supported collaborative learning duiden ook op het belang van online socialiseren, voordat sprake is van informatieuitwisseling en kennisontwikkeling. Deze sociale interacties zijn dus uiterst functioneel (maar dan indirect, en mits gedoseerd).

Zie ook de bevindingen over een onderzoek naar de effecten van bloggen op het gedrag van werknemers. Daaruit blijkt dat juist de combinatie van werkgerelateerd en persoonlijk bloggen de productiviteit ten goede komst. Dat zou voor Yammer ook wel eens kunnen gelden.

Yammer wordt daarnaast bij de OU gebruikt om bepaalde zaken aan te kaarten (bijvoorbeeld op facilitair gebied), en om elkaar tips te geven. Je kunt bijvoorbeeld ook volgen waar de voorzitter van het College van Bestuur mee bezig is.

De toepassingen 'Easy Status Update Meetings' en 'Fluid Task Assignment' heb ik nog niet voorbij zien komen. Maar wellicht komt dat nog. Ik wil met degenen die betrokken zijn bij mijn project, bespreken of we Yammer ook op een zinvolle manier kunnen gebruiken.

Een nadeel van Yammer, in vergelijking met Twitter, is dat je veel minder gebruik kunt maken van de kracht van de menigte. Het aantal gebruikers van Yammer binnen een organisatie is immers veel beperkter van omvang.

Dankzij de RSS-feed van de Delicious-pagina van collega Steven Verjans werd ik geattendeerd op het artikel van Neil Vidyarthi. Via collega Marco Kalz (en Yammer) ben ik terecht gekomen op de bijdrage van Kelsey Blair.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.