De iPad als hulpmiddel voor passend onderwijs (#in)

De iPad kon wel een onverwachte didactische voordelen hebben. De afgelopen week sprak ik een afdelingsleider van een instelling voor speciaal onderwijs, die mij vertelde dat kinderen met een bepaalde lichamelijke handicap wel in staat waren door een e-boek op een iPad te bladeren, terwijl zij dat niet konden bij een papieren boek.

In Schools using iPads to help autistic students valt te lezen hoe scholen de iPad in zetten bij de ontwikkeling van autistische kinderen:

  • Kinderen die moeite hebben met communiceren, hebben vooral baat bij de iPad omdat deze hen een interactieve ervaring biedt.
  • Je kunt de iPad naar de persoonlijke behoefte inrichten.
  • Je hebt de beschikking over tal van apps waarmee je via beelden en iconen kunt communiceren, en structuur kunt aanbrengen in het dagritme van de kinderen (via de iPrompt applicatie, bijvoorbeeld).
  • Via de applicatie AutismTrack kunnen ouders het gedrag, de tehrapie, medicatie en dieetinformatie van hun kind bijhouden.
  • Je kunt met apps zoals iCommunicate zinnen met behulp van afbeeldingen vormen.
  • Er zijn apps die autistische kinderen en volwassen helpen emoties te herkennen (bijvoorbeeld de emotion app).

Daar komt bij dat de iPad en de apps relatief goedkoop zijn. Al met al kon de iPad wel eens een handig hulpmiddel voor passend onderwijs zijn (maar ook niet meer dan dat).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
One comment on “De iPad als hulpmiddel voor passend onderwijs (#in)
  1. Erwin van den Hout schreef:

    Hallo,
    Ik wil graag de aandacht vestigen op onze nieuwe app genaamd iPicto, voor iPhone en iPod Touch
    (sinds deze week: ook verkrijgbaar de iPad app versie).
    Deze app is ontworpen om mensen te begeleiden met een (verstandelijke) handicap, met of zonder
    dementie / alzheimer, asperger, autisme en / of een (aanverwante) stoornis in de communicatie.
    Deze nieuwe app iPicto is ook een zeer goed hulpmiddel bij het (aan) leren van een juiste wijze
    van communiceren, oa. bijvoorbeeld bij spraakproblemen.
    Ik verwijs u voor nadere informatie naar de app store van Apple iTunes.
    iPicto voor iPhone, iPod touch en iPad in de iTunes App Store
    Er is ook een iPicto LITE versie, zodat u een eerste indruk op kunt doen.
    Dank voor u aandacht.
    Met vriendelijke groet,
    Erwin van den Hout

Top

%d bloggers liken dit: