De weblog als ELO (een terugkerende discussie)

Willem Karssenberg stelt naar aanleiding van een blog post van Kaj Rietberg de vraag of een weblog geschikt is als elektronische leeromgevingen, en onderwijsinstellingen dus af kunnen stappen van BlackBoard, Moodle, Fronter, N@tschool, en dergelijke.

Een oude discussie. Ik heb net nog eens door mijn berichten over (elektronische) leeromgevingen gebladerd. Daaruit blijkt dat discussie 'hebben we nog wel een ELO nodig en kunnen we die niet door social software vervangen' in de loop der jaren vaker aan de orde geweest.

Mijn conclusies:

  • Technologie doet er toe. Het beïnvloedt de wijze waarop leren kunt vorm geven. Kijk vooral naar de affordances van technologie. Hoe je ICT gebruikt is dus niet alleen afhankelijk van je didactisch ontwerp, maar wordt ook beïnvloed door de technologie zelf.
  • Wat is je doel met een blog/ELO? Hecht je -om wat voor reden dan ook- veel waarde aan beheren, beheersen en managen (werken met verschillende rollen, welke leerling heeft wat gedaan, etc) dan schiet een blog tekort. Dat geldt ook voor het afnemen van toetsen. Vind je dat belangrijk? Dan schiet een blog tekort. Is beslotenheid belangrijk (bijvoorbeeld bij persoonlijke reflecties)? Dan heb je vaak niets aan een blog.
  • Complexiteit van de organisatie. In een kleine, eenvoudig georganiseerde, school is het makkelijk om leerlingen/docenten handmatig toegang te geven tot de juiste ruimtes, projecten, enzovoorts. ROC's zijn bijvoorbeeld complexe organisaties, dan wil jij dat proces graag automatiseren.

Weblogs hebben veel potentie voor leren. Ik hoop -en verwacht- ook dat elektronische leeromgevingen meer social media-achtige functionaliteiten gaan bevatten (en meer flexibel en geschikter worden voor meer informele vormen van leren). 

Het antwoord op de vraag of je weblogs als ELO kunt gebruiken (in plaats van de traditionele ELO's) is echter niet eenduidig te geven. Je moet daarvoor goed naar de context kijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: